Deel dit artikel
-

Opinie: Fijne digitale kerstdagen gewenst?

Nog een paar nachtjes slapen en de enorme hoeveelheid ongevraagde post stroomt weer in mijn (digitale) brievenbus. Leve de kerstdagen. Ik ben benieuwd van wie ik de eerste papieren en eerste digitale kerstkaart ontvang. Maar mag ik als bedrijf mijn kaarten eigenlijk ongevraagd per e-mail sturen?

Sinterklaas is nog maar net voorbij en we hebben het al over kerst. Etalages en websites zijn omgebouwd, TNT post is druk bezig om de grote drukte in deze laatste maand van het jaar op te vangen, de eindejaars- en kerstpakketten staan al klaar om uitgedeeld te worden, kerstkaarten worden gedrukt en natuurlijk worden de adreslijsten samengesteld zodat alles op tijd de deur uit kan

Naast de papieren kaarten zullen er ook dit jaar weer veel digitale kerstboodschappen verstuurd worden. Lekker snel, gemakkelijk op maat aan te bieden en bovenal goedkoop, zodat de selectie binnen de adreslijsten wat minder rigoureus gedaan hoeft worden. Digitaal is een mooi alternatief voor de papieren kaart. Maar mogen de digitale kaarten nog wel verstuurd worden na de wijziging van de Telecomwet per 1 oktober?

Hoe zit dat ook alweer met die Telecomwet? Er mag geen e-mail met commerciële, ideële of charitatieve doel worden verstuurd, tenzij hier nadrukkelijk toestemming voor is gegeven. Deze toestemming, die op verschillende manieren gegeven kan worden, moet door de verzender altijd aangetoond kunnen worden. Daarnaast mogen relevante aanbiedingen aan klanten gestuurd worden (dus nadat zij een aankoop van een product hebben gedaan).

Valt een de kerstboodschap van mijn bedrijf die ik per e-mail ga versturen binnen één van de drie categorieën? Een kerstkaart bevat immers geen aanbieding, maar een wens.

Dit maakt de kaart echter niet minder commercieel. We denken na over het beste verzendmoment. Zorgen voor een duidelijke boodschap op de kaart. En maken een zorgvuldige selectie aan wie we een kaart sturen.

Belangrijke relaties ontvangen een mooi kerstgeschenk, terwijl andere relaties slechts een kerstkaart ontvangen, of misschien helemaal niets. Bij de keuze wie wat ontvangt wordt gekeken naar omzet het afgelopen jaar en de kansen in het komende jaar. Daarom moet de (digitale) kerstkaart ook in de categorie commercieel ingedeeld worden.

Een kerstkaart is commercieel. Zorg er dan ook voor dat je bij de keuze voor een kaart per e-mail voldoet aan alle eisen die worden gesteld aan het sturen van e-mail. Zorg voor toestemming vooraf en geef de ontvangers van de kerstwens de mogelijkheid om zich vanuit de ontvangen e-mail af te melden.

*) Ernst Muller, e-mailmarketeer bij Veritate

Foto: tuija2005 (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

rinske

"U bent geabonneerd op de kerst-wens-mailinglijst van Bedrijf BV.Indien u volgend jaar geen kerst-wens wenst te ontvangen met kerst dan kunt u zich hier uitschrijven." Ik ben absoluut tegen spam. Maar zal een rechter een bedrijf veroordelen voor het sturen van een (digitale) kerstkaart? Gewoon sturen!

Maarten

Rinske, ik ben het niet met je eens. Ik wil in ieder geval niet rond de kerst mijn mailbox vol hebben met "wenskaarten" van allerlei commerciele instellingen hebben waar ik niet om heb gevraagd. Jij wel?

Kim

Een double optin procedure voor de zon- en feestdagen…. Ik ben voor!

Digitalekerstkaart nl

@rinske, Er zit nog een stap tussen, de OPTA. Ik denk niet dat die nu een speciaal kerstteam hebben, maar Ernst heeft gelijk het mag niet en de OPTA zou kunnen optreden. Maar het gaat uiteindelijk om het volgende; Een kerstkaart stuur je volgens mij om een relatie te onderhouden. Om een relatie te onderhouden zul je eerst een relatie moeten hebben. Het lijkt mij dus per definitie niet slim om een kerst email (of welke email dan ook ) naar personen te sturen die niet om je email hebben gevraagd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond