Opta bekritiseerd vanwege prijsvergelijker

Toezichthouder op het telefoonverkeer Opta heeft een site geopend met vergelijkingen van beltarieven. KPN zegt het geen taak van de Opta te vinden om beltarieven voor consumenten op een rijtje te zetten en wil geen medewerking verlenen. Bellen.com van Ben Woldring krijgt nu concurrentie, maar maakt zich daar nog geen zorgen over .
Veranderingen in het telefoonverkeer per 1 augustus hebben geleid tot de stap van Opta. Vanaf die datum is er ook concurrentie mogelijk op de markt voor lokale telefoongesprekken, dit behelst ongeveer zestig procent van het totale telefoonverkeer. Partijen als Tele2 mogen nu ook op dit gebied de concurrentie aangaan met KPN.
Om inzicht te geven in de veranderingen en de nieuwe tarieven heeft Opta de site Optanieuws.nl geopend. Het zegt dat er besparingen van vijftig tot honderd euro per jaar zijn te behalen met het kiezen van een telecom-aanbieder. In paginagrote advertenties vandaag in de landelijke dagbladen heeft Opta de tariefswijzigingen onder de aandacht gebracht.
KPN heeft geen gegevens aan Opta verstrekt over zijn tarieven. Het vindt vergelijken van prijzen geen taak van de toezichthouder. Maar KPN is niet de enige, zegt Ben Woldring van Bellen.com. "Ik ken aanbieders die helemaal niet aangeschreven zijn, of die het verzoek om tarieven aan te leveren hebben beantwoord met een verwijzing naar Bellen.com."
Woldring vindt het "heel link" van Opta om dergelijke tarieven op de site te plaatsen. "Opta dient boven de markt te staan, dat lukt minder wanneer je tarieven gaat publiceren waarin gemakkelijk een foutje gemaakt kan worden. Ik denk dat ze er beter aan hadden gedaan door de wijzigingen bekend te maken en vervolgens naar andere vergelijkingssites te verwijzen om mensen te laten vergelijken en kiezen."
Schade zal Bellen.com niet oplopen vanwege de nieuwe concurrentie, aldus Woldring. "Het is een momentopname en geeft geen goed beeld van de situatie. Voor een totaal beeld van de markt moet je toch elders terecht."
Een woordvoerder van Opta zegt dat het "alle aanbieders" heeft aangeschreven. "Van de veertig hebben er rond de twaalf gereageerd, enkelen gaven aan zich alleen op de zakelijke markt te richten. Alleen KPN maakte er een punt van dat we prijzen zouden vergelijken." Volgens de woordvoerder is dat niet de opzet van de site. "Het is een overzicht van de prijzen. We hebben er geen tool aangebracht waarmee iemand zijn belgedrag kan analyseren en daarbij de meest geschikte aanbieder kan zoeken." Toch promoot de toezichthouder de site met de aanbeveling dat er besparingen zijn te behalen. "De boodschap die we daarmee hebben is heel duidelijk. We willen dat mensen bekend zijn met de wijzigingen en een bewuste keuze maken voor de aanbieder die het voordeligst voor hen is. Dat kan ook best KPN zijn."
De tijdelijke site zal alleen gedurende de campagne toegankelijk zijn en de gegevens worden ook niet aangepast wanneer tarieven wijzigen, aldus de woordvoerder. "Wanneer het bezoek sterk daalt zullen we de site weer sluiten." Opta overweegt overigens vaker om dergelijke "transparantie" te bieden, meldt de woordvoerder. "Dit sluit aan op nieuwe Europese regels die naar verwachting volgend jaar van kracht worden. We zullen dan vaker inzicht bieden in tarieven." De woordvoerder vindt het echter nog te vroeg om een uitspraak te doen over hoe dit dan opgezet wordt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
Dirk Jan
Ik vind een door OPTA samengestelde vergelijkingssite juist veel betrouwbaarder dan een site als bellen.com juist omdat OPTA boven de markt staat en niet door een partij of enkele partijen gesponsord wordt.
jitske
Woldring vindt het "heel link" van Opta om dergelijke tarieven op de site te plaatsen. "Opta dient boven de markt te staan, dat lukt minder wanneer je tarieven gaat publiceren waarin gemakkelijk een foutje gemaakt kan worden" Wat een raar argument. Kan Woldring dan geen foutjes maken? En staat ie zelf dan boven de markt met die zwaar gesponsorde site?
Sebastiaan
Heeft de Opta een nieuwe marketingmanager in dienst genomen die bij een fabrikant van maandverband vandaan komt? Het is toch de taak om kartelvorming op corporate niveau tegen te gaan en niet om de consumentenbond uit te hangen. Laat ze hun energie in de juiste zaken steken en niet in een PR stunt.
radja
KPN moet niet zo zeiken. dit bevordert concurrentie, en dat is precies wat de OPTA hier doet. En omdat OPTA boven de markt staat zijn ze betrouwbaarder dan KPN, want van KPN hoef je geen onafhankelijke informatie te verwachten.
Peter
"gegevens worden ook niet aangepast wanneer tarieven wijzigen" Misleidend; zeer misleidend zelfs!
Gertjan
Het is mooi dat de grote logge operators (KPN) op hun plaatst worden gewezen. Alleen vind ik dat het statische overzicht van de OPTA een zwakke uiteenzetting van de verschillende tarieven is. Neem dan toch liever de objectieve site van Bellen.com. Deze is en blijft ten minste actueel.
Marlie
Ik ben het helemaal eens met GertJan. De beste en meest objective vergelijkingssite vind ik {telecomadvies.nl; http://www.telecomadvies.nl }.
Heddeg
Ik vind het niet correct als een controlerende organisatie een site gaat openen om de consumentenbond te gaan uithangen. En even over bellen.com, inderdaad de site is gesponsord, maar dat is niet meteen een teken dat de informatie die daar verkrijgbaar is, niet objectief zou zijn. Ik surf regelmatig naar bellen.com, de jongens die daar achter zitten weten weldegelijk waar ze het over hebben. Nou wil ik niet de suggestie wekken dat de OPTA dat niet zou weten, maar ik denk niet dat het verstandig is om als organisatie dat de markt controleerd, de verschillen van bedrijven naast elkaar te leggen. Het is belangrijker dat deze organisatie opkomt voor de consument, door concerns als KPN op hun falie te geven wanneer ze de tarieven weer zo dusdanig verhogen dat ik in staat zou zijn om mijn mobiel in de wilgen te gooien. Maarja, 75% van de nederlanders heeft inmiddels een mobieltje, de masten en de kabels die er liggen in nederland zijn van KPN. of te wel de buit is binnen, kunnen ze de tarieven niet verhogen. Dan verhogen zij de lasten voor de concurerende aanbieders door de verhuur van kabels en masten te verhogen. Tot slot, OPTA (schoenmaker blijf bij je leest)
ixchll
Het wordt eens tijd dat er nagedacht wordt over het bestaansrecht van de OPTA. Misschien een mooie taak van de nieuwe minister van economische zaken? De activiteiten van de OPTA streven volledig haar oorspronkelijke doel voorbij. Als men eens wist wat de OPTA allemaal verbiedt ten nadele van de consument cq klant!