Otto Group: klimaatneutraal per 2030

Retailreus Otto Group heeft zijn klimaatdoelstelling voor 2020 gerealiseerd: halvering van CO2-uitstoot ten opzichte van 2006. Het nieuwe doel, vandaag geformuleerd, als alle CO2-uitstoot in de eigen en aanpalende operaties uit te bannen.
“We werken volgens het principe ‘avoid – reduce – compensate’. Vanuit het klimaat- en kostenperspectief zien we compensatie altjid als een laatste toevlucht in onze duurzaamheidsdoelstellingen”, aldus de CEO van de groep Alexander Birken.
Het milieuplan betreft de eigen kantoren, het transport van orders en mobiliteit van de werknemers, maar ook externe rekencentra, clouddiensten en de retourfaciliteiten. Dat omvat ook de websites van Otto en dochterlabel About You. Voor de inkoop en goederentransport stapt Otto waar mogelijk zo veel mogelijk af van luchtvervoer en systematisch over naar milieuvriendelijker alternatieven.
De maatregelen gelden ook voor pakketvervoerder Hermes, onderdeel van Otto Group. Dat wil per 2025 emissievrij rijden in de tachtig grootste steden van Duitsland. Dat gebeurt enerzijds met emissieloze voertuigen en anderzijds door nieuwe, slimme software voor het plannen van de bezorgroutes.
Otto Group is een van de eerste Europese e-tailers die een datum hangt aan zijn nuldoel. Zalando beloofde eind oktober 2019 daar ook vol voor te gaan, maar zette geen streep in het zand.
Google is al jaren vocaal en activistisch op het thema CO2-reductie. Het opereert sinds 2018 klimaatneutraal en rapporteert uitvoering over zijn milieugerelateerde activiteiten (PDF editie 2019). Volgende stap: meer focus op CO2-vrije energie en circulaire economieën.
Amazon-oprichter Jeff Bezos maakte gisteren bekend dat hij privé tien miljard dollar toezegt voor de oprichting van een ‘Earth Fund’. Dat geld gaat naar onderzoek en bewustwording over klimaatverandering.
Foto: Naher Najm (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond