Deel dit artikel
-

‘OV moet ook voor digibeten toegankelijk blijven’

OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) moeten rekening houden met reizigers die niet uit de voeten kunnen met computers en met smartphones. Dit schrijft het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het eerste kwartaal van dit jaar.

Het gebruik van apps, e-tickets en digitaal betalen heeft voor grote groepen reizigers voordelen, maar niet voor een deel ouderen, laaggeletterden en nieuwkomers, die de Nederlandse taal nog niet beheersen.

‘Openbaar vervoer is bij uitstek een voorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn, dus ook voor wie digitaal minder vaardig is’, schrijft de ombudsman.

Voor sommige reizigers is het ook lastig dat ze soms een digitaal account nodig hebben voor het afsluiten, verlengen of stopzetten van OV-abonnementen. Ook het vervangen van papieren OV-actiekaartjes, die via de detailhandel verkrijgbaar waren, door e-tickets stuit op bezwaren van reizigers.

Het OV loket waarschuwt dat we nog zeker enkele decennia rekening moeten houden met mensen die niet goed uit de voeten kunnen met digitalisering.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Zo is dat. Geldt ook voor overheden, banken en bedrijven die zo nodig spullen verkopen in webshops in plaats van gewone winkels.
Ook als je wel met computers overweg kunt, moet je de afweging kunnen maken of je iets wel of niet digitaal afhandelt.
Intussen zouden er op Emerce veel vaker dit soort kritische verhalen over digitalisering en priegelphonisering moeten staan. A|s tegenwicht voor de halleluja verhalen die je hier gewoonlijk over digitalisering leest.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond