Deel dit artikel
-

Pagemonitor wordt Fanrise, groeigeld voor internationalisering

Het begon als een hulpmiddeltje om meer marketingdata uit Facebook te trekken. Vandaag maakt Yes2web van Pagemonitor.nl een apart bedrijf. Onder de nieuwe naam Fanrise is vers durfkapitaal aangetrokken voor buitenlandse expansie.

Een groep informal investors, jonge ondernemers en mediamensen, investeert een half miljoen euro in Fanrise. “Nederland is een mooie markt, maar als we met deze dienst massa zoeken dan moeten we de internationale markt op”, zegt directeur Hans Maltha van Yes2web.

De Rotterdammers lanceerden hun ‘Facebook Analytics’ een jaar geleden. De data die aan Facebookpagina’s worden ontleend spreken bedrijven zo aan, dat er maandelijks gemiddeld honderd nieuwe klanten toestroomden. Fanrise bedient bij de start onder de nieuwe naam 1.500 klanten, onder wie Marlies Dekkers, Siemens, PepsiCo Nederland, Hans Anders en Absolut Vodka.

Fanrise komt onder leiding van Bram Masselink. Hij wil zijn nieuwe boreling laten uitgroeien tot een directe concurrent van de meer gevestigde analyticsdienst Socialbakers.com.

Zijn collega Hans Maltha: “Maar zij zitten op benchmarking terwijl wij focussen op het combineren van meerdere databronnen. Simpel gezegd: we kijken niet naar wat er óp Facebookpagina’s gebeurt maar wat er dóór gebeurt.” Dat houdt in dat bijvoorbeeld ook data uit Facebook Advertising en Google Analytcs kunnen worden gecombineerd.

“Het nieuw verworven kapitaal wordt gebruikt om het product door te ontwikkelen. We hebben de Nederlandse en buitenlandse data al. Het lastigste is om daar inzichten aan te ontlenen. De marketingmanager wil het liefst 1 A4’tje met alle relevante informatie om betekenis aan te ontlenen.”

De startup richt zich ook op reclame- en mediabureaus, omgevingen waar nog uren achter elkaar onoverzichtelijke rapportages in Excel worden gedraaid.

De buitenlandse expansie verloopt over twee assen: via Nederlandse klanten met buitenlandse zusters en via online marketing.

Deel dit bericht

3 Reacties

Patric Kint

leuk en cool dat een NL bedrijf dit gewoon doet! Maar om in het buitenland te concurreren is er nog een lange weg te gaan, zeker ivm SocialBakers, PageLever en Agora Pulse.

Anyways, succes guys!

Anoniempje

Ja, zeker als je op English klikt en de Engelse pagina een 404 error geeft. Niet vervelend bedoeld maar als je naar het product kijkt kan deze op geen enkele wijze concurreren met de buitenlandse producten waar naar wordt verwezen.

Erwin Boogert

Aan deze kant van het internet is geen 404 te zien hoor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond