Deel dit artikel
-

‘Pakketbezorgers intensiveren regiostrategie’

Pakketbezorgers passen hun strategieën aan om de e-commerceklant op zijn wenken te bedienen. Pakketjes waar, wanneer en hoe snel die maar wilt. De nadruk bij de bezorgers verschuift van centrale naar regionale fulfillment.

“The last mile is de strijdarena van de toekomst in de bevoorradingslijn van e-commerce”, verwoordt de CCO van DHL Katja Busch het compact. Bezorgers die zich niet aanpassen aan de vraag van de consument krijgen minder webwinkels als klant en zien omzet verdwijnen. Zo klinkt de conclusie van Shortening The Last Mile in het kort.

Het net gepubliceerde rapport (Pdf) schetst in grote lijnen hoe de logistieke e-commercewereld zich komende jaren zal ontwikkelen. Allereerst wordt er natuurlijk meer online gewinkeld, maar ook de seizoenspieken worden steeds groter. Dat laten de ervaringen met Black Friday vorige week zien. Maar ook krijgen de pakketvervoerders steeds meer nieuwe technologie tot hun beschikking.

Logistieke partijen die de fulfillment meer decentraal inrichten, kunnen tot het laatste moment bepalen via welke vervoermiddel ze de aflevering doen. Dat geldt zeker voor same day-bezorgingen. DHL vreest dat de vaag naar snelle afleveringen zo rap kan toenemen dat vervoerders niet meer in de behoefte kunnen voorzien. Investeringen in technologie bieden dan nog enig soelaas. Uit eigen ervaring meldt DHL, dat automatisering met realtime routing en mapping tot 20 à 40 procent meer productiviteit leidt.

Een andere technologie richt zich niet op sneller afleveren maar op beter communiceren met de consument. DHL en mede-onderzoeker Euromonitor zien dat geautomatiseerde chatbots een slim vehikel om verwachtingen van klanten te managen.

DHL en Euromonitor voorzien geen Big Bang-implementaties maar denken dan logistieke bedrijven hun vernieuwingsstrategieën geleidelijk invoeren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Ik pak wel eens een paketje aan voor de buren. Duurt soms wel twee dagen tot ze het komen ophalen. Wat heeft het opjagen van die laatste mile voor zin als het de laatste meters in slakkengang gaat?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond