Deel dit artikel
-

Parool opent eerste webshop

Vanuit een centrale e-commerce afdeling van de Persgroep is voor Het Parool een nieuwe webshop geopend. “Het is een eenvoudige cadeaushop, maar zie het als opstap naar een volwaardige webshop”, aldus Frank Geusebroek manager ecommerce bij uitgever de Persgroep. De uitgever ontwikkelt e-commerce tot een derde geldstroom.

Het Parool verkocht al een paar boeken via de site, maar dat ‘werd er een beetje bij gedaan’ door het marketingteam. Geusebroek: “We zullen via de webwinkel aanbiedingen geven, net als we met de krant aan onze trouwe lezers doen. Het zijn met name exclusieve producten, die niet via de reguliere handel verkrijgbaar zijn.”

Geusebroek: “We zullen via de webwinkel aanbiedingen geven, net als we met de krant aan onze trouwe lezers doen. Het zijn met name exclusieve producten, die niet via de reguliere handel verkrijgbaar zijn.”

“Oneerbiedig gezegd is het nu weinig meer dan een afhaalloket van lezersaanbiedingen uit de krant”, aldus Geusebroek. “We hebben nu 35 producten. Volgend jaar moet de kleine selectie producten uitgebreid worden. Bij Trouw en de Volkskrant is het een stuk uitgebreider, dat volgt ook voor Het Parool.” Elk jaar half november verschijnt er bij de Volkskrant en Trouw een cadeaugids in de krant. Vanwege het succes is de webshop geopend voor Het Parool.

Om gelijke tred te houden met de cadeaugids, werd de webwinkel van Het Parool binnen anderhalve week opgezet in samenwerking met S&H Productfulfilment en Headline Interactive. Geusebroek: “Na Sinterklaas heeft dat geen zin meer. Nu kon het nog net mooi voor de feestdagen

Begin volgend jaar moet er sprake zijn van een professionele e-commerce omgeving. “Dat betekent dat er meer producten worden getoond binnen het interessegebied van de lezer en ook wordt de smaak en mening van de redactie in de webshop doorgevoerd.” Meer werken met behavioral targeting staat dan ook in de planning. “Hoe beter en directer we kunnen communiceren, hoe relevanter de aanbieding zal zijn. Naast de standaard communicatie van de krant, zoeken we andere middelen om te communiceren. E-mail ligt natuurlijk voor de hand, maar ook social media zal ingezet worden.”

De eerste doelstelling is dat de webwinkelomzet minder afhankelijk wordt van de productaanbiedingen in de krant. “Als we minder ruimte krijgen in de krant, dan valt die omzet natuurlijk terug. Over absolute aantallen kan ik nog weinig zeggen”, aldus Geusebroek.

De retailontwikkeling van uitgevers is al een tijdje gaande. Zo lanceerde NRC in maart nog, naast de al bestaande webwinkels van deze krant, een nieuwe webwinkel gericht op vrouwen. Ook De Telegraaf en Metro kennen een eigen webwinkel. Het is onderdeel van de zogenoemde derde geldstroom waar uitgevers op inspringen. Naast reclame en bij betaalde uitgaven, de abonnementen, zien veel uitgevers nieuwe inkomsten in e-commerce-activiteiten.

Deel dit bericht

5 Reacties

Nico

"Binnen anderhalve week opgezet".  Dat lijkt mij, kijkende naar de kwaliteit van deze 'ecommerce' omgeving, wat aan de lange kant. Een webwinkel waar je in een email formulier (zonder https) je gegevens met je bankrekeningnummer mag invullen, is mijninziens niet serieus te nemen. Ik geloof niet dat dit een serieuze derde inkomsten stroom gaat opleveren.

Jasper

Moet de link niet deze zijn: http://cadeaushop.parool.nl/cadeautips/

Jannemiek - Emerce

@Jasper, Klopt. De link is aangepast.

Nico

Die shop is idd een stuk beter.

Gijs

Wederom een Magento webshop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond