Deel dit artikel
-

Passie doorslaggevende factor bij het aannemen van een creatief

Passie is de doorslaggevende factor bij het aannemen van een creatief, zowel bij het beoordelen op persoonlijkheid als bij de beoordeling van het portfolio en CV. Dit is de uitkomst van een onderzoek van Aquent, intermediair voor creatieve, marketing- en digitale specialisten.  

Presentatie geldt als de belangrijkste factor bij het beoordelen van een portfolio. Om maximaal indruk te maken met een portfolio is het belangrijk dat deze verzorgd is,  aansluit bij de functie waarop wordt gesolliciteerd en online beschikbaar is in een gebruiksvriendelijk format. Zo kan een kandidaat dus indruk maken voordat de werkgever de inhoud van het portfolio überhaupt heeft gezien.

Opvallend is dat bij het beoordelen van een CV 82 procent van de respondenten de meeste waarde hecht aan duidelijke typografie, op de voet gevolgd door een uitgesproken passie (78 procent). Pas ver daarna volgen werkervaring en meetbare projecten.  De fouten die het meest worden aangetroffen op CV’s zijn het noemen van irrelevante projecten voor de functie waarop wordt gesolliciteerd en spelfouten.

Persoonlijkheid is voor ruim driekwart van de respondenten van doorslaggevend belang is. 88 procent noemt enthousiasme de belangrijkste factor, gevolgd door talent en persoonlijkheid.

Voor de respondenten is het een uitgemaakte zaak: 100 procent geeft aan dat bijscholing vereist is om je als creatief te kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt. Ook zijprojecten en vrij werk worden gezien als een uiting van de drang om voortdurend te willen leren. Begrip voor het feit dat de wensen van de klant boven creatieve vrijheid gaan, communicatie- en presentatievaardigheden en kennis van HTML worden het meest gemist.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond