Deel dit artikel
-

PeerReach maakt invloed Nederlandse twitteraars inzichtelijk

De nieuwe webdienst PeerReach wil de invloed van twitteraars inzichtelijk maken op de wijze waarop Googles Pagerank invloed aan webpagina’s toekent. De in Nederland ontwikkelde dienst start begin volgend jaar met de wereld als werkterrein.

“We testen de dienst nu in een besloten beta en hopen kort na de jaarwisseling van start te gaan”, zegt Nico Schoonderwoerd die PeerReach met Zlatan Menkovic bouwt. Schoonderwoerd stond eerder aan de wieg van twitterdienst Twirus. “Ik breng graag orde in grote bergen met datachaos.”

Het concept van de Nederlandse dienst is te vergelijken met Klout.com. Dat is een Amerikaans initiatief om de invloed van twitteraars en bloggers inzichtelijk te maken. Over het systeem daarachter is echter veel discussie. Schoonderwoerd wil dat voorkomen door het begrip ‘invloed’ zo eerlijk mogelijk uit te leggen.

Iemands invloed op Twitter, en als het kan later ook Google Plus, wordt bepaald op basis van het aantal invloedrijke mensen die die persoon terugvolgen. Zo werkt Pagerank in principe ook. Een webpagina krijgt van Google waarde toegekend op basis van de importantie van de links naar die ene pagina.

Een ander verschil ten opzichte van Klout is dat PeerReach de geïndexeerde twitteraars onverdeeld in categorieën. Er zijn twaalf rubrieken, waaronder Webtech, Marketing, Politiek, Sport en Bloggers.

“Nu kun je controleren of iemand echt de invloed heeft die aan hem wordt toegekend.“

PeerReach (recensie) heeft inmiddels enkele honderdduizenden personen geïdentificeerd om te indexeren. Het systeem wordt nu getest op schaalbaarheid, want het is de bedoeling dat de invloedmeter direct bij aanvang internationaal is georiënteerd. De dienst herkent nu Nederlandse en Engelse twitteraars.

Over het verdienmodel laat Schoonderwoerd nog niet veel los. Hij sluit echter niet uit, dat PeerReach net als Klout de invloedscores op anonieme basis laat gebruiken door grote bedrijven. Het zal echter niet zo zijn dat, bijvoorbeeld, de topbloggers over schoenen binnenkort overspoeld gaan worden met tweets van schoenmerken en -makers.

Een gefilmde demonstratie:

Foto: Andreas Eldh (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond