Deel dit artikel
-

“Persoonlijke service creëert trouwe klant”

Content profilering is dé manier om een een-op-een-gesprek met de klant aan te gaan als bedrijf. Wil je een relevant product aanbieden, dan moet je de verzamelde data op een site blijven analyseren, zo doceert Eris Reiss. CEO bij FatDUX.

Reiss was een van de hoofdsprekers tijdens het Deense Digital Trendspot woensdag. “Vandaag de dag moet je als bedrijf demografische gegevens en gedrag begrijpen.”

Het draait om het bouwen van relaties, versimpelt Reiss zijn boodschap. “Zoals je vroeger met de plaatselijke kruidenier had die je naam kende. Persoonlijke service maakt dat een klant loyaal blijft, zelfs wanneer er iets fout gaat.”

Reiss adviseert om op demografische gegevens groepen te definiëren en segmenten aan de hand van de behoefte van een persoon. Hij schetst een wel heel simpel plaatje. “Zoals de hond het bot wil en de muis de kaas. Maar probeer vooral niet alles voor iedereen te zijn. De hond die misschien ook wel de kaas wil, laat dat maar even buiten beschouwing. Houd focus.”

“Het draait allemaal om personlisatie”, blijft Reiss hameren. “Net als Amazon doet met de aanbevelingen. Alleen heeft niet elk bedrijf die makkelijk te verzamelen data als Amazon. Data van verkochte boeken is immers makkelijk te analyseren.”

Maar ook elke willekeurige andere site-eigenaar kan voordel halen uit personalisatie. “ Wanneer je zeker weet dat je de hond voor je hebt, na de vierde klik, dan kun je ook een hondenhuis of een biefstuk aanbieden. Content is nog steeds koning, maar context is de drijvende kracht achter marketing.”

Reiss: “Blijf data verzamelen voor de personalisering van de boodschap. Stop er niet mee nadat een site is gelanceerd. Personalisatie, daarmee ga je het gesprek aan met de klant, die op dat moment eigenlijk nog anoniem en passief is. Lever contextuele relevantie op je site.”

Hij legt de brug tussen persoonlijke marketing en social media. “Marketing is wanneer een bedrijf iets schreeuwt naar een groep waar je in zit. Social media is wanneer een vriend iets in je oor fluistert.” Hij vervolgt: “Maar marketeers gebruiken social media nog vaak verkeerd. Het gaat dan meer om het uitzenden van een boodschap die niet gericht is op een persoon.”

“Het verschil tussen marketing en social media marketing is dat de merken eerst de boodschap dicteerden en bij social media staan ze in dienst van de ontvanger,”

“Het is niet de vraag wat je als bedrijf aan een groep kunt geven, maar wat je als bedrijf aan een persoon specifiek kunt geven. Zo ook met personalisatie”, sluit Reiss af.

Deel dit bericht

1 Reactie

Luc

Leuke theorie die voor veel bedrijven veel te grote implicaties heeft.Internet kan hier wel een grote rol spelen en social media ook maar het neigt naar over simplificatie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond