Deel dit artikel
-

Philips lanceert spiegel-tv

Philips introduceert een LCD-display dat tevens als spiegel fungeert. Op het gepolariseerde scherm kunnen onder meer webpagina's en voor kinderen tekenfilms worden weergegeven. Philips hoopt het apparaat in eerste instantie aan hotels te kunnen leveren. Volgens Rudy Provoost, vice president consumentenelektronica voor Philips Europa, zijn er al gesprekken gaande met Okura Hotels.

De spiegel-tv , die na 2005 desgewenst ook in badkamers kan worden ingebouwd, werd woensdag gedemonstreerd op een Europese persconferentie van Philips in Noordwijk aan Zee.

Het apparaat is ontwikkeld door het Philips HomeLab in Eindhoven , waar allerlei consumentenproducten worden getest en proefpersonen via 34 verborgen camera's worden geobserveerd. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt en evenmin heeft Philips aangegeven hoeveel exemplaren men van deze tv-schermen denkt te verkopen.

De Mirror TV maakt deel uit van een groot aantal breedbandproducten die Philips de komende jaren op de markt wil brengen. "We gaan helemaal voor breedband," vertelde Rudy Provoost in Noordwijk. Breedband is echter nog geen massamarkt. Dat is het pas bij een marktaandeel van dertig procent. "Maar wij kunnen daar niet op wachten," vertelde Provoost. "We moeten de markt op dit moment al enthousiast zien te maken." Philips lanceerde al eerder een Streamium Hifi-installatie die via kabel of ADSL internetradio kan weergegeven. Philips heeft volgens Provoost vooralsnog geen plannen om in navolging Apple iTunes-achtige muziekdiensten te beginnen.

Wel wil men nauwer samenwerken met telecombedrijven. "In Spanje zijn er al meer dan 1 miljoen ADSL gebruikers, het gaat daar veel sneller dan in de rest van Europa," aldus Provoost. In Nederland wil Philips daarom nog voor het einde van het jaar een ADSL-gebruikerspakket samenstellen samen met KPN Telecom. Philips zorgt voor het benodigde ADSL-modem. Of Philips die zelf zal ontwikkelen of inkoopt, liet Provoost gisteren in het midden.

Ook elders in de wereld wil Philips zijn breedband-inspanningen versterken. Eind mei is in Singapore een van de grootste breedband experimenten ter wereld van start gegaan. Samen met een groot aantal partners en de overheid heeft Philips maar liefst dertig woningen ingericht met uiteenlopende breedbandtoepassingen. De meest geslaagde toepassingen worden als product uitgewerkt, aldus Provoost.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond