Deel dit artikel
-

PIBN wordt Dutch Digital Agencies, verlegt koers

De vereniging voor internetbureaus PIBN verandert zijn naam in Dutch Digital Agencies en wil daarmee een veel bredere bedrijvengroep aanspreken. “We willen de markt voor alle digital native bedrijven verder helpen professionaliseren”, aldus bestuurslid Adjan Kodde.

Twaalf jaar geleden startte PIBN als een netwerkclub voor ondernemers van internetbureaus. Wat begon als een kleine club groeide uit tot een geheel van nu circa zeventig leden, bedrijven met in totaal ruim 2500 medewerkers die aan nationale en internationale opdrachten werken.

Het doel verbreedde van netwerkclub naar een organisatie die helpt de internetbranche in Nederland te professionaliseren. Zo is er samenwerking met het HBO-onderwijs om opleidingen beter op elkaar te laten aansluiten en worden er door het jaar heen kennissessies gehouden. Experts spijkeren de PIBN-leden bij op het gebied van zaken als privacy, security, HT, certificeringen en juridische zaken.

Vandaag maakt de organisatie een volgende stap in zijn bestaan. Met het veranderen van zijn naam, van PIBN naar Dutch Digital Agencies, zoekt men aansluiting tot een groter deel van de online industrie.

Bestuurslid Adjan Kodde: “PIBN is opgezet als platform voor bureaus. We manoeuvreren tussen de IT- en reclamesector. Je ziet dat die branches krimpen en hun groei zoeken in de online markt.” Daarom kocht bijvoorbeeld Publicis bedrijven als MediaRepublic en BannerConnect.

“We willen ons echter niet beperken tot enkel de fullservice internetbureaus. Het DNA van onze leden is altijd honderd procent online geweest. Daarom verbreedt Dutch Digital Agencies de scope van de beoogde leden naar alle bedrijven die zich louter bezighouden met online dienstverlening. Dat zijn dus ook bedrijven als Code d’Azur, Tribal DDB, Storm MC en performancespecialisten. We hebben een vergelijkbare achtergrond en cultuur. Jonge bedrijven die allemaal tussen de vijf en vijftien jaar oud zijn.”

De focus van Dutch Digital Agencies blijft dezelfde: het helpen professionaliseren van de industrie. Dat gebeurt met kennissessies en netwerkbijeenkomsten waar de duizenden branchegenoten elkaar kunnen ontmoeten.

“Daarom organiseren we vandaag voor het eerst de Dutch Digital Day. Dat is een dag voor de vijfhonderd talenten van de leden vol met presentaties van vooraanstaande sprekers c.q. experts en demo’s. Het zijn talloze demo’s met maar één vereiste: als het maar internet is en niet in de browser plaatsvindt. Denk aan zaken als Oculus Rift en beacons.”

Duitsland kent in de vorm van het BvDW al langer een vergelijkbare organisatie. De leden realiseerden in 2013 met 11.200 medewerkers een gezamenlijke omzet van meer dan een miljard euro.

De leden van PIBN realiseerden in 2012 een gezamenlijke omzet van 230 miljoen euro, een plus van 4,75 procent ten opzichte van 2011. Aan de cijfers over 2013 wordt nog gewerkt.

Foto: Kris Krug (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond