Derp

Pieter Zwart (Coolblue) innovatiefste e-commerceprofessional

Niet de meest invloedrijke, maar meest innovatieve e-commerceprofessionals van Nederland, daarom draait de nieuwe toplijst: Emerce E-commerce 15. Het gaat hierbij om personen die het vak vooruitbrengen door waar mogelijk de online business nieuwe impulsen te geven, van vernieuwende webshops tot eigenzinnige internetconcepten.

Na de vele reacties bij het mede samenstellen van de longlist en de ruim twaalfhonderd unieke stemmen op de shortlist, is de winnaar bekend:

1

Pieter Zwart (Oprichter en CEO Coolblue)

26,2%

2

Nalden (Medeoprichter WeTransfer)

16,1%

3

Daniel Ropers (Managing Director bol.com)

15%

5

Tom Coronel (Medeoprichter en CEO Create2Fit)

10,6%

4

Stephan Bosman (CEO Zoover)

8,5%

6

Thomas Brinkman (Oprichter en directeur MyOrder)

7,2%

7

Fer van der Plas (Directeur e-commerce Macintosh Retail Group)

7,1%

8

Jochem Vroom (Eigenaar Imbull)

7%

9

Valentijn Bras (CEO Scoupy)

6,9%

10

Geert-Jan Smits (CEO Flinders)

6,2%

11

Elise van Wonderen (Oprichter en directeur Modemusthaves)

5,6%

12

Laurens Groenendijk (Investeerder o.a. Miinto en Zoef.com)

3,9%

13

Steijn Pelle (CEO Pelliano)

3,3%

14

Sander Dullaart (Oprichter The Social Shop)

3,2%

15

Levi van Wijngaarden (Country Manager Vergelijk.nl)

3%

(Note: De shortlist-enquête is verstuurd naar alle abonnees van Emerce magazine en lezers van de digitale Emerce-nieuwsbrief. Er kon eenmalig worden gestemd op maximaal drie personen. Hierdoor is de optelsom van de percentages in bovenstaande toplijst hoger dan honderd procent.)

In het juninummer van Emerce magazine staat een interview met Pieter Zwart en de nummer 2, Nalden.

Met dank aan: Multiscope

9 Reacties

En waarom valt Pieter Zwart wederom in de prijzen? Vind hem verreweg invloedrijk. Eerder iemand die met de wind mee waait. Overigens de mensen die helemaal lyrisch zijn over de webshops van Cool Blue. Idem dito. Evenals Nalden.. Hij brand zichzelf goed maar innovatief? Nee, er zijn talloze andere manieren om bestanden te versturen. Mijn stem had Valentijn Bras. Hij heeft in relatief korte tijd een dienst gelanceerd die o.b.v nieuwe technieken worden ingezet (location based etc.) Ik kan geen andere partij opnoemen die een vergelijkbare dienst in Nederland levert. Dit is niet een lijstje met de invloedrijkste, innovatiefste maar hooguit met de bekendste ondernemers..

@matthieu: dank voor je reactie. Het is wellicht handig te weten hoe de procedure om tot deze uitslag te komen is verlopen.

Allereerst is er een longlist gemaakt, mede op basis van input van alle lezers van Emerce magazine en de online nieuwsbrief. Hieruit heeft de redactie een shortlist gedestilleerd, een top 15, waarbij vervolgens middels een besloten en anonieme stemming (eenmalig stemmen slechts mogelijk) kon worden bepaald door de lezers wie op welke positie zou moeten staan. Men kon hierbij 3 mensen nomineren voor nummer een positie. Het resultaat is deze lijst.

Bekendheid zal voor sommige stemmers zeker meespelen in de overwegingen. Want als je iemand niet kent, zul je er waarschijnlijk ook niet op stemmen. Als dat het belangrijkste criterium zou zijn, was de top 5 ook wel anders geweest. Een Tom Coronel, die een paar jaar geleden op nummer een stond, zou dan waarschijnlijk nu niet op plek vijf eindigen, maar hoger. Nalden doet volgens mij overigens niet meer aan branding of publiciteit dan menig andere in de lijst. Denk dat Daniel Ropers meer top of mind zit dan Nalden.

Ik verbaas me over Elise van Wonderen, een vrij simpele goedkope webshop, nooit van gehoord. terwijl ik Birgit van den Beemt (perfectlybasics) en Tineke Sluiters (orangebag) veel meer echte vernieuwers vind, maar vast persoonlijk.

@jantine: nemen we mee als input voor de longlist van volgend jaar. 😉

@Ronald, dank voor je terugkoppeling. Feit dat Nalden zichzelf Nalden noemt zegt toch al genoeg..? De rest noemt zichzelf gewoon zoals ze heten. Nalden ziet zichzelf en beschouwt zichzelf als een merk. Ik begrijp het ook wel. Ronald Hans verkoopt niet. Sorry Ronald. 😉

Waarschijnlijk zal de naam Werner van Ypenburg (Rabobank) minder breed bekend zijn dan de namen op de list. Maar hij is de grondlegger van de betaaloplossing voor micro-payments MiniTix. Als ik kijk naar de bestaande en toekomstige toepassingsmogelijkheden (o.a. mbt MyOrder) is dat zeker op het gebied van e- en m-commerce een grote innovatie gebleken.

Waarom zou je voor zo’n lijst die ‘innovatiefste e-commerceprofessional’ heet, stemmen gaan vragen? Dit moet toch gewoon samengesteld worden uit feiten; wat die mensen hebben gedaan en/of bereikt!? En niet op basis van of iemand veel mensen weet te prikkelen om te gaan stemmen.. Beetje vreemd.

@patrick: zoals gezegd, heeft de redactie de shortlist bepaald, mede op basis van input van lezers op de longlist, dus het is niet zo dat het aantal stemmen deze lijst maakt. Er is gestemd op de shortlist van 15 namen. Die volgorde kon worden bepaald. Dat is niet zo vreemd en tevens een goede graadmeter voor het doel. Daarnaast zijn de stemmers veelal mensen uit de business die verstand van zaken hebben. En natuurlijk ziet de redactie toe op de kwaliteit van de lijst; in deze wat ons betreft een terechte lijst die goed kan worden onderbouwd. We kregen overigens diverse motivaties apart nog toegestuurd van ‘stemmers. Met het samenstellen van de longlist was dat zelfs vereist…

de meeste zouden zo ook in mijn lijstje naar voren komen maar niet in deze volgorde, Scoupy is bijvoorbeeld erg innovatief maar andere bedrijven doen al jaren hetzelfde trucje maar dan groter en groter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug