Deel dit artikel
-

Plaatjes en praatjes

Er zijn mensen die beweren dat de overstap van SMS naar MMS net zo veel impact gaat hebben als de switch van DOS naar Windows en dat het de killer-ap is die het gigantische gat in de 3G-begrotingen van de operators gaat opvullen. De onderbouwing van deze straffe taal is echter op zijn minst mager te noemen. Toch beschik ik tegenwoordig over een paar vrienden met een MMS-telefoon. Om de haverklap worden er foto's gemaakt en weer gewist. Verstuurd worden ze echter bijna nooit. Op de vraag of ze ooit een MMS ontvangen of verstuurd hebben wijzen ze naar elkaar en zeggen allebei: " ja, een of twee keer." Tijd om eens wat dieper in dit fenomeen te duiken. Gaat MMS de telecom-industrie uit het slop trekken of blijft het bij een leuke service met een marginale bijdrage aan de resultaten?

Ruud Smeets geeft gratis en voor niets een consult over de kans op succes voor de vermeende killer-app van moderne telefonie: Multimedia Messaging Service, beter bekend als MMS.

Het enorme succes van SMS, dat inmiddels zorg draagt voor tien tot vijftien procent van de opbrengsten van telecom-operators, lijkt een goede basis te zijn om op voort te bouwen. Als mensen toch zo graag berichtjes naar elkaar sturen, dan zullen ze ook wel graag mooie multimedia-berichtjes willen sturen? Veel mobiele operators zien MMS dan ook als een ideale tool om 2,5 en 3G-services te pushen. De aanleg van de dure en snellere GPRS-netwerken heeft ook het startschot ingeluid voor een ware race tussen de telefoonfabrikanten om maar zo snel mogelijk met multimedia telefoons te komen die gaan leiden tot hogere omzetten en marges. De afgelopen maanden zijn we dan ook allemaal overspoeld met MMS-phones. Je zou David Beckham toch tegenkomen in de supermarkt en dan geen MMS-phone hebben! Je moet er niet aan denken, toch? Hup, naar de winkel.

Het succes van SMS laat zich echter niet zo makkelijk doortrekken naar MMS. SMS is pas echt succesvol geworden toen bleek dat deze technologie de simpelste en goedkoopste vorm van communicatie was die mogelijk was met een mobiele telefoon. Niet alle boodschappen vereisen nu eenmaal instant response en discussie. Dat er tegenwoordig allerlei dure premium-sms diensten (koersalerts, snelheidscontroles, prijsvragen en dergelijke) zijn, doet daar niets aan af.

De belangrijkste uitdaging voor de operators is dan ook het kiezen van de juiste prijsstelling voor de MMS-diensten. Natuurlijk is het leuk om plaatjes te versturen, want zegt een foto niet m��r dan duizend woorden? Maar de fun zal er snel af zijn als blijkt dat de telefoonrekeningen explosief stijgen. Snel zal dan een hele andere nieuwe dienst, instant messaging (ICQ), terrein gaan winnen op MMS, terwijl SMS gewoon forever strong blijft. Het gaat immers uiteindelijk om de boodschap en niet om de verpakking. En met een MMS-telefoon is het net als met de fax, als de andere persoon er geen heeft, heb je er weinig aan. MMS kan dan ook een hele snelle dood sterven.

Operators hebben daarom gekozen voor 'n ��n-prijs strategie. Een vast tarief per MMS-je, twee � drie keer zo duur als de kosten voor een SMS en ongeveer twee keer zo duur als een minuut bellen. Is MMS dan niet meer dan een menu-optie om mobiel met iemand te communiceren? Naast wireless e-mail, instant messaging, SMS, gewoon bellen, unified messaging en voice-mail inspreken? Als het gaat om person-to-person (P2P) communicatie volgens mij wel. Niets spannends dus, alleen een iets luxere vorm van communiceren, die soms wel en soms niet gebruikt wordt, al naar gelang de boodschap en het budget. Een GPRS-toestel met een goede e-mail client lost trouwens veel in een keer op. Bestanden als attachment sturen en ontvangen lijkt erg op MMS, middels e-mailnotificatie benader je instant messaging en SMS en een en ander is ook nog goedkoper en beter te managen.

De gouden bergen van MMS liggen waarschijnlijk dus ergens anders. Namelijk op het gebied van de machine-to-person (M2P) of messaging-based application services, de opvolger van de premium-sms diensten. Zoals zo vaak zal het succes van deze nieuwe technologie bepaald moeten worden door de beschikbare content. MMS maakt namelijk allerlei nieuwe entertainment en informatie-diensten mogelijk met voldoende toegevoegde waarde om flink geld voor te vragen. Denk bijvoorbeeld aan soaps per MMS (MediaRepublic heeft er een), routekaartjes, foto's en filmpjes van je idool, erotiek uiteraard, muziek en allerlei spelconcepten.

Optimistische schattingen van Ovum gaan er van uit dat de MMS-markt in 2007 ongeveer zeventig miljard dollar groot zal zijn, waarvan zestig procent afkomstig is uit de M2Pen veertig procent uit de P2P-hoek. Mijn bescheiden inschatting is dat dit verschil nog wel eens flink groter kan gaan worden. Schattingen geven niet aan hoe groot het kannibalisatie-effect van MMS gaat zijn op de omzet uit andere mobiele communicatiediensten.

Aangezien MMS aan de P2P-kant niet meer gaat zijn dan een van de vele communicatie-keuzes en aangezien de hele markt voor M2P-MMS nog uitgevonden moet worden, gaat MMS volgens mij uit zichzelf niet d� killer application worden waar telecommers op hopen. De enige kans die MMS heeft om uit te groeien tot een echte geldmachine is dan ook door de gezamenlijke ontwikkeling van content-diensten door telecom-operators en uitgevers.

Het verleden heeft echter helaas uitgewezen dat er tussen die partijen nogal wat ruis op de lijn zit.

Volgende maand: Een kijkje in de keuken van Invisible Mobile

Deel dit bericht

2 Reacties

T. Esarac

Op zich eens met de analyse, maar MMS als medium voor M2P communicatie is vooralsnog simpelweg (te) duur… Wholesale prijs voor het versturen van een MMS zal al gauw zo'n 20 eurocent per stuk gaan bedragen. Waarom dan niet WAP-Push via SMS gebruiken…? Stuk goedkoper en ook multimediaal.

Peter de Waal

Deze reactie is niet zozeer een aanval op Ruud Smeets, meer op de geloofwaardigheid van Emerce. Ruud Smeets heb ik een aantal keer gesproken en is een man met visie..echter, Emerce zou geloofwaardiger overkomen wanneer men eens wat meer diepgang zou bieden aan haar lezers! Smeets werkt volgens mijn info bij KPMG? Is het handig om iemand die in de praktijk de aantallen MMS kan onderbouwen. Hoeveel MMS handsets zijn er tot heden verkocht in de markt door Voda V-life, Ben en O2? Hoeveel MMS handsets gaan er over de balie in 2003 en is dit de killer app of de revenue killer voor 2003? Antwoord uit de praktijk is heel simpel: NEEN! SMS is de communicatie op het mobieltje..Wat e-mail + chat waren op het internet (online is groot geworden door e-mail en communicatie) is SMS voor het mobiletje. P2P is is huge..een mega inkomstenbron voor elke operator en gatwaypartij (GoldenBytes, CMG etc). Ne marge op SMS is huge..hier zit de komende jaren heel veel groeiend geld voor de oprators. Heel erg veel. Ook premium SMS diensten gaan de operators nog heel veel geld opleveren, immers elk tv format is inmiddels semi-interactief oftwel gewoon lekker plat stemmen per SMS voor * 0,55 tot * 1,10 p.o.b. Zet je geld dus op SMS ipv MMS. Die cameraphones brengen t mobieltje natuurlijk op een veel hoger valk: meer high-tech, cooler en natuurlijk een kleuren tft scherm voor de games.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond