Deel dit artikel
-

PostNL blijft zwijgen over resultaten e-commerce

Minder post, meer pakjes en verlies door een afschrijving op TNT Express. In zijn eerste kwartaalbericht detailleert PostNL veel, maar niet alles. Geen woord over de eigen e-commerceactiviteiten.

Zojuist presenteerde Harry Koorstra voor PostNL voor het eerst als zelfstandig bedrijf financiële cijfers. Het kwartaal dat eind juni afliep wordt met een verlies uit voortgezette activiteiten van 340 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg daarentegen met 33 procent tot 89 miljoen euro. De omzet kwam 3,2 procent hoger uit op 1 miljard euro.

Het resultaat is lager dan verwacht vanwege een afwaardering ter waarde van 397 miljoen euro van het belang in TNT Express. Dat is het bedrijf met wie PostNL afsplitste uit TNT Group, om zich meer op de post- en pakjesmarkt in en om Nederland te kunnen richten.

Een van de expliciete onderdelen in de strategie van PostNL was e-commerce. PostNL heeft met Kadowereld, Sjopze en nog een dozijn andere namen reeks webwinkels in eigen beheer. Het bedrijf beheert ook webwinkels voor derden, zoals We Fashion en M&S. Die zouden jaarlijks voor zo’n 50 miljoen euro omzet zorgen. Daarnaast is het bedrijf, met zijn transportdiensten, een grote dienstverlener richting webwinkels.

Over de digitale activiteiten rept PostNL met geen woord. Aandeelhouders krijgen geen zicht op hoe het bedrijf de digitaliserende markt bedient en, minstens zo belangrijk, met welke kennis van zaken het de Duitse en Engelse markt op gaat.

Immers, eenderde van de omzet is afkomstig uit postactiviteiten in Duitsland en Engeland. Als de lokale regelgeving dat toelaat dan hoopt PostNL in die landen te kunnen groeien.

De omzet van post in Nederland daalde met 5,3 procent tot 577 miljoen euro. “Door aanhoudende substitutie”; e-mail. De verzending van pakjes zorgde, mede door nieuw gewonnen klanten, met 10,6 procent tot 146 miljoen euro. De omzet uit Duitsland en Engeland nam met 31,8 procent toe tot 361 miljoen euro.

Deel dit bericht

3 Reacties

Wouter

Wellicht klaar maken voor afstoten niet kern activiteiten .. het ontwikkelen van eigen web activiteiten blijft concurrentie voor hun meest voornaamste klanten neem ik aan. Al die resources besteden aan het supporten van hun klanten met het optimaliseren van web activiteiten lijkt me slimmer. Wie gaat er bieden?

Marc Poelenjee

Het blijft een witte raaf… Oud staatsbedrijf, traditionele mensen aan de top… Nee doe mij maar de echte runners up zoals DPD en DHL dien hun slag naar de BTC aan het maken zijn.

Jeroen kammers

Kennis kun je niet kopen!

“Schoenmaker blijf bij de leest”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond