Prepaid rivalen bestrijden elkaar in rechtbank

Prepaid belbedrijf Vectone Mobile moet stoppen met misleidende reclame voor internationale prepaid mobiele telefoniediensten. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald, zo blijkt uit een gisteren gepubliceerd vonnis.
Het kort geding tegen het van oorsprong Ierse Vectone was aangespannen door zijn Britse rivaal Lebara. Beide bedrijven bieden in Nederland pre-paid mobiele telefoniediensten aan, waarbij hun doelgroep voornamelijk bestaat uit consumenten die veelvuldig internationale telefoongesprekken voeren.
Vectone vergelijkt op internet en posters de door haar label Delight Mobile gehanteerde tarieven met die van andere aanbieders, waaronder Lebara, Lyca en Ortel. In reclame-uitingen stelt Vectone dat zij ‘de beste prepaidaanbieding van Nederland’ of ‘één van de laagste internationale tarieven van Nederland’ aanbiedt.
Dat is tegen het zere been van Lebara, dat onder meer constateerde dat Vectone op haar reclameposters alleen de beltarieven per minuut vermeldde en niet ook haar starttarief (9,5 eurocent). Lebara stelt dat haar klanten aanzienlijk minder betalen dan de door Vectone vermelde tarieven van Lebara. Klanten ontvangen bij het opwaarderen van hun beltegoed namelijk altijd gratis een extra opwaardering van het aanvankelijk opgewaardeerde bedrag. Al met al komt het er volgens Lebara op neer dat klanten in feite slechts de helft van de door Vectone in haar vergelijkingen opgenomen tarieven betalen.
Het Britse bedrijf verweet Vectone ook dat deze er een gewoonte van maakt dat zij, kort na het verspreiden van nieuwe posters, haar tarieven wijzigt of verhoogt, waarna zij die verouderde posters bewust laat hangen.
De rechtbank achtte de misleiding in elk geval bewezen. Vectone is veroordeeld tot plaatsing van een rectificatie.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond