Deel dit artikel
-

Preview

Reinier Evers is oprichter van Trendwatching, een Amsterdams bureau dat wereldwijd consumententrends en businessideeën signaleert. Het bureau brengt twee nieuwsbrieven uit: Trendwatching.com over actuele trends en Springwise.com over nieuwe businessideeën.

Taiwan: open source mobiel

De Taiwanese producent van mobiele telefoons OpenMoko heeft niet alleen de software van zijn apparaten openbaar gemaakt, maar zelfs de 3D-ontwerpen van de behuizing. Voor software is het toegang geven tot brongegevens al gemeengoed, zodat in open source nieuwe toepassingen en functionaliteiten kunnen ontstaan.

Maar nu kan ook iedereen die handig is met CAD ook zelf aan de buitenkant knutselen en een geheel eigen ‘case’ vormgeven. Door de software en het fysieke ontwerp prijs te geven wil OpenMoko een actieve ontwikkelcommunity creëren, die de telefoon letterlijk binnenstebuiten kan keren. En dan maar hopen dat er applicaties en ontwerpen totstandkomen waar de fabrikant zelf nooit van had kunnen dromen.

De opzet van OpenMoko biedt verschillende voordelen. Het is een goedkope manier om een plek te veroveren in de vechtmarkt van mobiele apparaten. Of voor andere producten natuurlijk, want het opensourcemodel kan allerlei competitieve markten openbreken. Een bijkomend voordeel is dat de CAD-ontwerpen ook steeds makkelijker uitgevoerd kunnen worden door de snelle opkomst van 3D-printers. Een revolutionaire telefoon is zo ‘geplot’ en de technologie aan de binnenkant is ook op maat samen te stellen en te programmeren. Zo kan de koper straks in de winkel binnen een paar minuten een geheel eigen telefoon laten bouwen.

Verenigde Staten: paparazzi voor het plebs

Echte sterren duiken het liefst weg, maar wannabee’s staan graag in het flitslicht van de persfotograaf. Als nieuwe stap in de democratisering van de fifteen minutes of fame is er nu de paparazzo op bestelling.

Aan MethodIzaz uit New York geef je je pasfoto en een kopietje van je agenda. Het bureau stuurt vervolgens een anonieme fotograaf achter je aan, die op onverwachte momenten tevoorschijn komt en zijn plaatjes schiet. Ongedwongen, niet-geposeerde foto’s, en met de nodige glamour.

Deze ultieme vorm van zelfvoyeurisme kost uiteraard wel wat: de prijs is afhankelijk van reistijd, het aantal locaties, selectie en bewerking en het uurtarief varieert tussen 300 tot 400 dollar per uur. Overigens zegt MethodIzaz wereldwijd te werken, en het hoopt ook vestigingen buiten New York op te zetten. In Nederland is de paparazzicultuur – vergeleken met de VS of Engeland – nog redelijk bescheiden, dus het is de vraag of het idee overwaait.

Aan de andere kant, als je kijkt naar de successen van Idols of De Gouden Kooi houden wij wel hier ook van de spotlights. Dus, wie durft het aan?

Verenigde Staten: redacteur per mail: klaar terwijl u wacht?

Het schrijven van een tekst is voor velen een ware crime. Een mail aan een belangrijke klant kan al de nodige hoofdbrekens bezorgen, laat staan een brief of offerte. Het Amerikaanse Gramlee biedt daarom een online correctie- en redactiedienst. En ook nog eens ‘klaar-terwijl-u- wacht’.

Hoe het werkt? Een klant kan zijn ruwe schrijfsels op de Gramlee-site invoeren en na ongeveer twee uur rolt een gecorrigeerde tekst in de mailbox. Tenminste, dat is de claim van Gramlee. Het bureau moet daarvoor een fiks aantal redacteuren achter de hand hebben. En daar wringt het in de praktijk, want er klinken al flink wat klachten over late aflevering, meer dan vier dagen in plaats van twee uur.

De prijsstelling is ook wel erg scherp: het redigeren van een mailtje van 150 woorden kost nog geen dollar. Voor een tekst van 1600 woorden vraagt Gramlee net iets minder dan tien dollar. Op de site van Springwise.com geven de initiatiefnemers toe wat overvallen te zijn door het succes en moeite te hebben hun claims waar te maken. Vooral prijs en verwerkingstijd lijken wat optimistisch te zijn ingeschat, maar met enkele verbeteringen kan het businessmodel zonder meer aanslaan. Zo’n online, snelle redactieservice zou zich zeker onderscheiden binnen het grote aanbod van tekstbureaus.

Verenigde Staten: Shoetube

Speciaal voor de schoenenfetisjist: Shoetube. Gelanceerd in februari, wil deze site zowel een online videokanaal als een community voor schoenmode zijn.

Shoetube brengt eigen videoprogramma’s, maar ook leden kunnen filmpjes en foto’s uploaden. Daarnaast staan op de site ook geschreven nieuwsartikelen, blogs en discussiefora, alles en alleen over schoenen.

De redactie van Shoetube maakt zelf programma’s als ‘Real or Deal’. Kijkers moeten raden of een schoen een creatie is van een trendy ontwerper of een massaproduct van de lokale schoenengigant. Een andere veelbekeken show is Walk on By, waarin een presentator vraagt waar voorbijgangers hun sneakers, pumps of laarzen vandaan hebben.

Alles op Shoetube is gratis te bekijken, de inkomsten komen uit sponsoring en advertenties. De promotiemogelijkheden lopen uiteen van videoadvertenties, verkooppagina’s, banners, polls en wedstrijden. Verder wil Shoetube een online boetiek openen waar de schoenen uit de programma’s te bestellen zijn. Ook is er gesponsorde aandacht voor het dertigjarig bestaan van een schoenenfabrikant of de lancering van een nieuwe collectie.

Shoetube is een voorbeeld van de voortrazende versplintering van videocontent. Omdat de technologie nu ook breed beschikbaar is, kan iedereen zonder al te veel moeite een eigen themakanaal opzetten. 

Groot-Brittannië: windlicht

Hoe harder wind aantrekt, hoe feller de Firewinder gaat branden. Het is een spiraalvormige lamp die brandt op windenergie. De wind laat de spiraal draaien en wekt zo de elektriciteit op voor de led’s in het armatuur.

Vanaf twee Beaufort (meer dan vijf kilometer per uur) begint de Firewinder voorzichtig te gloeien en die geeft steeds meer licht als de windkracht toeneemt. Letterlijk dansend op de wind, ontstaat zo een pulserend, draaiend licht.

De Britse lamp is van gerecycled materiaal gemaakt en kan aan een muur of een paal hangen. Eind van deze zomer is de Firewinder verkrijgbaar in Engeland. Wanneer in Nederland?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond