Deel dit artikel
-

Pricingspecialist ADPS gereed voor Europees e-commerce

Met de opname van prijsinformatie van Beslist.nl is de Nederlandse database van ADPS gereed. Lokale webwinkels krijgen hiermee een middel om nauwkeurig en systematisch een winstgevende prijsstrategie op te tuigen. Ondernemer Marc Duijndam zet de eerste stappen in het buitenland.

Welke webwinkel verkoopt welk product op dit moment tegen welke prijs? Die vraag kan ADPS nu met zekerheid beantwoorden nu de vijf grootste algemene prijsvergelijkers hun pricingdata beschikbaar stellen. ADPS verkoopt die data door, zodat webshops de vergelijkers met een gerichter prijsbeleid beter kunnen inzetten.

Het bedrijf begon in juli vorig jaar met drie vergelijkingssites aangesloten. Na de recente opname van Beslist.nl en daarvoor Kelkoo, Tweakers, Kieskeurig en Vergelijk.nl heeft het een goede blik op wat in Nederland tegen welke prijs wordt verkocht.

Marc Duijndam zegt tegen Emerce: “De digitaliseringsslag bij retailers is nog maar net begonnen. Enkele grote partijen maken nu forse slagen. De pure players staan per definitie al meer open voor dit soort informatie. De overgrote meerderheid echter doet nog steeds niet veel met internet. Prijsstrategie is voor hen heel eenvoudig: je moet even duur of iets goedkoper zijn dan de concurrentie. Zonde, want dan neem je risico met je winstmarge.”

ADPS rekent bijvoorbeeld bij kortingsacties uit welke items al bij een geringe korting tot grote verliezen kunnen leiden. De winkelier kan die items vervolgens uitsluiten van de actie. Even goed kan blijken dat een prijsverhoging van een zeker product niet de winst drukt, maar doet groeien. De ondernemer zal minder items kunnen verkopen, maar wel tegen een hogere marge. Actuele prijsinformatie ligt hier steeds aan ten grondslag.

“Partijen die pricingdata bij ons afnemen, vinden het in eerste instantie duur. Tot het moment dat ze de resultaten zien.”

Het jonge bedrijf heeft ook buitenlandse ambities. In Duitsland wordt al samengewerkt met het grote Billiger.de. De samenwerking met Kelkoo is een internationale, dus ook in Duitsland. “We zijn in elf landen actief”, zegt Duijndam. “en zijn in verscheidene landen in gesprek met lokale partijen. Het doel is om tegen eind 2013 per land vier à vijf vergelijkers aan te sluiten. We willen dé dataleverancier worden”, een positie die de vergelijkers niet onprettig vinden omdat hen dat en passant helpt verlossen van sitescrapers.

Foto: Craig Murphy (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Toine

Mooi product, hoor! Pricegrabben an sich is natuurlijk niet nieuw maar wel de manier waarmee er op deze manier wordt omgegaan. Daarnaast is het door de medewerking van alle belangrijke vergelijkers ook nog eens een legale manier van prijsinformatie verzamelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond