Deel dit artikel
-

Prijsverlaging mobiele apps heeft averechts effect

Uitgevers van mobiele apps moeten goed nadenken over hun prijsstrategie wanneer ze met kortingsacties in app stores gaan werken. De meeste tijdelijke kortingen leveren niet het gewenste effect op, hooguit minder omzet.

Naarmate het aantal mobiele apps in de downloadwinkels van Apple en Google groeit, wordt het moeilijker om te concurreren. Spelen met de prijs van een app, is een van middelen om het product meer onder de aandacht te brengen. Tijdelijke kortingsacties kunnen meer verkeer opleveren en daarmee een hogere positie in de downloadwinkel. Dat kan echter een negatieve impact op de omzet opleveren.

Gemiddeld levert een kortingsactie bij de honderd populairste apps een omzetstijging van 22 procent op gedurende de actieperiode. Dat geldt voor de iPhone. Voor Androidsoftware ligt dat peil op 29 procent.

Een onderzoek van Distimo laat zien dat kortingsacties niet per definitie tot meer verkopen leiden. Dertig à vijftig van de applicaties ziet de omzet namelijk dalen tijdens de actieperiode. Financieel succes is dus maar voor een kleine groep uitgevers weggelegd.

Onderzoeker Gert Jan Spriensma nuanceert: “Ondanks het risico op omzetverlies, is het toch verstandig om af en toe een kortingsactie te houden. Bij de meeste uitgevers leidt het wel tot resultaat. Het is dan wel belangrijk om een significante prijsverlaging door te voeren, als je daarmee meer verkopen wil realiseren. Een korting van 1 dollar op een app die normaal 7,99 dollar kost, zorgt voor omzetdaling. Wanneer de korting op diezelfde app drie dollar bedraagt, stijgt de omzet juist met 131 procent.”

“In het algemeen constateren we het omslagpunt wanneer de prijs met de helft wordt verlaagd, of wanneer de prijs op een of twee dollar wordt vastgelegd.”

Distimo schetst het effect van prijsverlagingen met onderstaande berekening, die laat zien hoeveel apps welke omzetdaling of -stijging realiseren bij welke korting:

Verder blijken, in het algemeen, de hoogste prijzen te worden gevraagd voor apps in de categorieën Eduction, Business, Health & Fitness en Travel & Navigation.

Foto: Orin Zebest (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

sjoerd

Jammer van de speculatieve titel boven het artikel. Het rapport van Distimo is bijzonder sterk opgebouwd, en als het in mijn ogen iets laat zien is het wel dat er geen algemene uitspraken kunnen worden gedaan over de effecten van prijsverlagingen op app downloads, maar dat veel afhangt van de app itself.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond