Deel dit artikel
-

‘Privacy steeds meer in gevaar’

De privacy van online consumenten komt tegenwoordig meer in gevaar dan enkele jaren geleden. Tot deze conclusie komt het Amerikaanse Electronic Privacy Information Center (EPIC) . Directeur Marc Rotenberg noemde het opbouwen van klantprofielen en het gebruik van cookies als grootste consument-risico's.

Het verdwijnen van online privacy hangt volgens het rapport van EPIC nauw samen met de enorme groei van e-commercesites. 'Anonimiteit is cruciaal voor privacy op Internet, maar wordt door de opkomst van e-commerce volledig aan de kant gedrukt', aldus Rotenberg.

Het bureau onderzocht de honderd populairste webwinkels en kwam tot de conclusie dat er maar enkelen zijn die hun klanten duidelijke bescherming garanderen. Achttien van de honderd winkels hebben überhaupt geen privacy-reglement op hun site staan. Staan ze er wel dan zijn ze volgens EPIC vaak incompleet en onduidelijk. Maarliefst 87 winkels maken gebruik van vergaande marketingmiddelen zoals cookies. Een cookie registreert het gebruik van de browser en winkelgewoontes. 35 winkels hebben profielgerichte advertenties op de site staan, waar de consument dus zijn gegevens dient achter te laten.

Rotenberg pleit voor algemeen geldende privacy-regels, en nieuwe technieken die online anonimiteit moeten garanderen. Alleen zo kunnen consumenten hun privacy bewaren.
Jason Catlett, directeur van Junkbusters , een advocatenbureau dat zich met privacy-aangelegenheden bezighoudt, is nog stelliger in zijn mening over de webwinkels. 'Mensen moeten het recht hebben om te kopen zonder dat hun gangen worden nagegaan of dat hun persoonlijke informatie wordt verkocht. De houding van de huidige sites is slecht tot bedroevend.'

Bron: News.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond