Deel dit artikel
-

Project Air View deelt kaarten op straatniveau

De Universiteit Utrecht en Google tonen voor het eerst de unieke kaarten, die onderzoek naar de gezondheidseffecten mogelijk maken. Luchtkwaliteitsmetingen op straatniveau laten zien dat Amsterdamse straten met druk verkeer tot drie keer zoveel schadelijke deeltjes bevatten dan de rustigere wijken met minder auto’s.

Twee jaar lang reden twee Street View auto’s door Amsterdam, uitgerust met meetapparatuur van de Univesiteit Utrecht, om de luchtkwaliteit van elke straat in Amsterdam meerdere keren te meten.

De kaarten zijn voor iedereen toegankelijk via de websites van Googles Environmental Insights Explorer (EIE).

Steden brengen de luchtkwaliteit doorgaans in kaart aan de hand van een beperkt aantal meetpunten, maar de luchtkwaliteit en daarmee de mate van luchtvervuiling kan van straat tot straat en van dag tot dag verschillen. Vaak worden alleen de wettelijk verplichte stoffen gemeten. Dat geeft een vertekend beeld.

Ultrafijn stof, deeltjes van nanoformaat (minder dan 0,1 micron in diameter) die zich in de uitlaatgassen van auto’s bevinden, wordt niet in de standaardmetingen meegenomen.

Met Project Air View heeft men voor het eerst de ‘onzichtbare’ deeltjes zichtbaar gemaakt. Daarmee vormt het een unieke aanvulling op de metingen van de vaste meetstations die Amsterdam al gebruikt voor monitoring en planning.

Air View werd eerder al succesvol geïntroduceerd in Kopenhagen, Dublin en Londen. Inmiddels zijn de twee Street View auto’s overgenomen door de Universiteit Utrecht. Onder begeleiding van Roel Vermeulen en milieu-epidemioloog Kees de Hoogh, zal een van de auto’s vanaf september in Basel starten met metingen voor het Europese onderzoeksprogramma EXPANSE. Ook de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven zal de auto’s in de nabije toekomst voor een project inzetten.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond