Deel dit artikel
-

Publicis: analoge omzet blijft dalen

Reclamegigant Publicis ziet de inkomsten uit analoge media-handel dalen, maar weet dat te compenseren met sterke digitale groei van 42 procent.

Adverteerders geven structureel minder uit aan uitingen op analoge media dan bij digitale media. Dat beeld wordt duidelijk uit de financiële cijfers over het vierde kwartaal van Publicis (PDF). En daar zal ook geen kentering meer in komen, aldus topman Maurice Lévy.

Vooral in Europa gaat er minder naar analoge media, Amerika wordt nog een kleine plus zien.

Lévy: “Bedrijven hebben met twee invloeden te maken die voor radicale verandering zorgen: modellen en middelen veranderen en het consumentengedrag verandert. Om te voorkomen dat bedrijven worden ‘ge-uberd’ moeten ze hun bedrijfsmodellen, marketing en afzetkanalen grondig onder de loep nemen. Ook wij.”

De Fransman investeerde afgelopen jaar veel in overnames van digitale bedrijven. Recent nog werd de acquisitie van digitaal adviesbureau Sapient afgerond. Daarmee verwacht de topman om in 2015 zijn belangrijkste strategische doelstelling te halen. Dan komt vijftig procent van de omzet uit digitale activiteiten, het kantelpunt op weg naar de toekomst.

De omzet in het vierde kwartaal steeg met 4,3 procent tot 7,3 miljard euro, gedreven voor digitale aanwas. De winst steeg met 4,7 procent tot 829 miljoen euro.

Foto: Wikimedia (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond