Deel dit artikel
-

Publicis: Europese reclamemarkt kromp 24%

Publicis Group, internationaal eigenaar van reclame- en communicatiebureaus, zag de Europese omzet in het tweede kwartaal met 23,5 procent krimpen.

Het coronavirus laat ook bij de bureaunetwerken zijn sporen na. De eerste tekenen hoe diep die zijn, worden duidelijk nu beursgenoteerde bedrijven de cijfers over het tweede kwartaal gaan rapporteren. Zoals bij alle crises sneuvelen de reclame- en marketingbudgetten het eerste, zo ondervindt ook Publicis nu.

De netto omzet in het tweede kwartaal daalde met dertien procent. Het zwaarst getroffen zijn de regio’s Europa en Zuid-Amerika. In Noord-Amerika is sprake van een krimp van 7,6 procent. Mogelijk omdat de lockdown zo kort mogelijk is gehouden om economische redenen.

In Nederland noteert Publicis (PDF) een krimp van meer dan twintig procent over het halfjaar.

Het netto resultaat over de eerste zes maanden van het jaar daalde van 345 miljoen vorig jaar naar 136 miljoen euro dit jaar.

CEO Arthur Sadoun zegt dat klanten duidelijk meer gaan vragen naar strategieën rondom 1st party data, onderscheidende creativiteit, digital first media en technologiegedreven dienstverlening. Hij denkt ook dat de Facebook-boycot langer zal aanhouden dan deze paar weken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond