Punten sparen voor muziekdownloads

De Nederlandse start-up MusicPoints begint komend voorjaar met een loyaltyprogramma. Deelnemers kunnen sparen voor muziekdownloads. Voor elke euro die een deelnemer besteedt bij een aangesloten retailer ontvangt deze een zogenaamd MusicPoint. Een enkele track kost tussen de 50 en 75 punten. MusicPoints hoopt binnen een jaar 250.000 Nederlandse spaarders aan zich te binden.
MusicPoints werkt samen met retailers in mode-, telefonie-, verzorgings- en voedselbranche. Mede-oprichter Stefan van den Berg wil nog geen namen noemen van retailers waarmee al afspraken over samenwerking zijn gemaakt. Retailers betalen per ‘weggegeven’ punt een bedrag aan MusicPoints. De hoogte van dat bedrag verschilt per retailer, mede afhankelijk van de promotie-inspanningen die de retailer voor het loyaltyprogramma levert.
Deelnemers aan het programma hebben de keuze uit meer dan 500.000 verschillende tracks van alle grote platenmaatschappijen. Het bedrijf Digital Media Power verzorgt de exploitatie van het muziekplatform en heeft contacten met platenmaatschappijen. MusicPoints betaalt een vast bedrag voor de exploitatie, naast de royalties die worden afgedragen aan platenmaatschappijen.
Musicpoints zegt anders te zijn dan bestaande loyaltyprogramma’s als Airmiles en Musicminutes, die ook de mogelijkheid bieden om voor muziek te sparen. “Wij richten ons, in tegenstelling tot Airmiles, op een jonge doelgroep. Op jongeren tussen de 16 en 30.” Musicminutes is volgens Van den Berg geen loyalty programma. “Bij dat platform ontvang je bij aankoop van een product eenmalig een waardebon waarmee je muziek kunt downloaden. Het bedrijf heeft zo geen inzicht in deelnemersgegevens.”
Informatie over deelnemers is voor de aangesloten retailers volgens Van Den Berg de meest interessante reden om zich aan te sluiten bij MusicPoints. Retailers krijgen informatie over het aankoopgedrag van deelnemers aan het loyaltyprogramma. Zo kan een retailer zien welke producten haar klanten bij andere winkels kopen. Ook ziet de retailer welke muziek een deelnemer downloadt. “Die marketingformatie kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor joint-promoties,” zegt Van Den Berg. “Als blijkt dat bij een winkel een groot aantal klanten liefhebber is van een bepaalde muziekstroom, kan dat aanleiding zijn voor een platenmaatschappij om daar gericht muziek te promoten.”
Wie wil deelnemen aan MusicPoints moet zich eerst kosteloos inschrijven, waarbij alleen NAW-gegevens verplicht zijn. Vervolgens kan een deelnemer sparen door, als hij een aankoop doet bij een aangesloten retailer, zijn MusicPointsCode in te vullen. Een deelnemer kan inloggen op zijn account via de site van MusicPoints of via een site van een aangesloten retailer. Wie inlogt krijgt op basis van zijn aankoopgedrag – waar luisteren andere kopers van spijkerbroek X naar? – muzieksuggesties te zien.
MusicPoints is opgericht door Van Den Berg samen met partner Maurice Kroon. Van den Berg werkte hiervoor als marketingmanager bij verschillende radiostations, Kroon heeft een eigen bedrijf dat zich richt op entertainment marketing. De oprichters werken samen Sparrendael, een partij die de bedrijfsmatige en financiële organisatie voor rekening neemt. Volgens Van den Berg heeft een aantal informele investeerders geld gestopt in MusicPoints. Hij kan geen bedragen noemen.
Met zijn bedrijf wil Van den Berg al snel de Europese markt op. Na een start in Nederland, met massamediale introductiecampagne, wil hij volgend jaar snel gaan uitbreiden naar Duitsland, Frankrijk en Het Verenigd Koninkrijk.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Pim Jonker
Vernieuwend spaarprogramma, sluit goed aan op de belevingswereld van de doelgroep. Ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen. Pim JonkerSalesmanager
Frans Jan Boon
Klinkt zeker niet onaardig. De verhouding issuance-redemptie (75 euro besteding geeft recht op 1 track met een waarde van… 1 euro?) lijkt me echter niet zo aantrekkelijk voor een doelgroep die via andere manieren (download) gratis toegang heeft tot hetzelfde product.
Welf
MusicMinutes lijkt er toch echt heel veel op en bestaat al een tijdje…
Sander
Vanuit marketingoogpunt een interessante dienst, voor de retailers zeker interessanter dan MusicMinutes. Maar ik ben benieuwd hoe de consument hier tegenover staat, als deze beseft dat al zijn koopgedrag hiermee wordt geregistreerd… AH hoeft van mij niet te weten wat ik bij de V&D koop.
Duh
Een loyalty programma voor ge-DRM-de Windows-only muziek. Hier is de term "gotspe" voor uitgevonden.
klaas vaak
alles bweter dan die geldwolfen van musicminutes.. dus succes heren