Deel dit artikel
-

Singles Day is de melkkoe van Alibaba

De vrees dat Alibaba een zeer slecht kwartaal zou afsluiten, blijkt ongegrond. De resultaten over het derde kwartaal in het gebroken boekjaar vallen beleggers reuze mee. De omzet steeg dankzij de feestdagen met 32 procent naar omgerekend 4,8 miljard euro.

De handel via de marktplaatsen Taobao en Tmall steeg 23 procent. Dat is wel de laagste groei in drie jaar.

Nog altijd komt het grootste deel van de omzet van de thuismarkt, en in toenemende mate ook van het Chinese platteland, waar Alibaba speciale programma’s heeft opgezet voor bestellen en leveren.

De omzetstijging was echter grotendeels te danken aan Singles Day, de Chinese variant van Black Friday of de Chinese tegenhanger van Valentijnsdag. Op 11 november trok Alibaba 115 miljoen consumenten, wat een omzet opleverde van 91,2 miljard yuan. In 24 uur verwerkte Alibaba 467 miljoen bestellingen.

De helft van de aankopen wordt gedaan via mobiele apparaten. De omzet uit mobiele verkopen in China steeg het afgelopen kwartaal met 192 procent naar 18,7 miljard yuan.

Nog sneller groeiden de cloudactiviteiten, beter bekend als AliCloud.

Vandaag werd ook bekend dat Alibaba zijn belang in boekingsite Meituan-Dianping gaat verkopen voor 900 miljoen dollar. Een van de aandeelhouders is Tencent, de eigenaar van de populaire chatapp WeChat.

De koers van het aandeel (Alibaba is in de VS genoteerd) steeg voorbeurs met ruim vijf procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond