Deel dit artikel
-

Rabo rolt persoonlijke bankierenapp in fasen uit

Rabobank zal vanaf 10 september zijn nieuwe online bankierenapp in fasen aan klanten uitrollen, eerst voor Android gebruikers, daarna voor iOS klanten. De app biedt een heel andere gebruikersomgeving dan vergelijkbare apps van andere banken.

De app, die Rabo al eens toonde op Emerce eFinancials, is op maat gesneden: de klant ziet alleen diensten waar hij of zij gebruik van maakt, en kan voor vragen contact opnemen met een (lokale) bankmedewerker die ook meteen beschikbaar is, via chat of telefoon. Volgens Rabo is dat veel veiliger dan bestaande chatoplossingen. Ook kunnen klanten snel switchen tussen zakelijke en persoonlijke rekeningen, of die van een vereniging.

Op termijn krijgen klanten ook allerlei persoonlijke informatie van de lokale bankvestiging aangeboden, zelfs relevant nieuws over de branche waarin hij of zij werkzaam is.

Bedragen storneren wordt makkelijker, belooft de bank. In de app worden deze en transacties in een tijdlijn weergegeven, waarbij toekomstige of ingeplande transacties bovenaan staan.

Alle appgebruikers van Rabo gaan automatisch over. De update kan niet geweigerd worden en terugrollen naar een oudere versie is niet mogelijk, vertelde Ron Droste, directeur Particuliere en Private Banking bij de Rabobank, vanmiddag tegen Emerce.

De app is een jaar lang door 1500 klanten getest. Daarnaast is een feedbackmogelijkheid ingebouwd voor nieuwe klanten. “We gaan blijven aanpassen”, zegt Marcel Hoeveman, business manager online dienstverlening.

De app zal om te beginnen aan 50.000 tot 100.000 willekeurige klanten worden aangeboden, die wel over de nieuwste Android versie moeten beschikken. Als de overgang naar wens verloopt, volgen meerdere groepen gebruikers. In oktober moeten alle klanten de beschikking krijgen over de app. Klanten kunnen niet zelf bepalen wanneer ze de app installeren. Vanaf maanden wordt al een marketingcampagne rond de nieuwe app gestart.

Volgend jaar wordt een soortgelijke desktopomgeving aangeboden, maar omdat steeds meer klanten de Rabo app gebruiken is daaraan de voorkeur gegeven.

Foto boven: Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter Rabobank, toont de nieuwe Rabo Bankieren App

Deel dit bericht

3 Reacties

Anders Floor

De update kan niet geweigerd worden maar je moet wel over de nieuwste Android-versie beschikken? Wat doet Rabo met de ca. 60-70% van de Android-gebruikers die Android 4 hebben draaien, waarvan een groot deel niet eens kán updaten naar versie 5? Laat staan 5.1, waarvan de penetratie op nog maar een paar procent ligt.

Chris

De app wordt in fases uitgebracht; eerst voor android 5+, daarna in 2 fases voor oudere android versies en daarna ios in meerdere fases.

Tino

Wanneer gaat Rabobank eerst eens de usability verbeteren van de desktop website. Daarmee moeten immers alle zakelijke klanten werken en een aantal punten zijn echt om te huilen…. Stel: Je zit in overzicht van een 2e of 3e rekening en druk op link: nieuw opdracht – Waarom wordt dan de bovenste rekening in het systeem gekozen ipv de rekening waar je mee bezig bent? Bij controleren van je betalingen staan alleen de rekeningnummers en niet de omschrijving van je eigen rekeningen, schijnbaar denkt de bank alleen in nummers…. Voor Buitenlandse betalingen onthoud het systeem niet welke landen je zelf veelvuldig gebruikt waardoor je iedere x door de hele lange lijst moet scrollen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond