Deel dit artikel
-

Rabobank-campagne i-mode misleidend?

'Saldo- en koersinformatie. Het kan echt met i-mode.' Aldus adverteren KPN Mobile en de Rabobank dat het een lieve lust is, maar de pay-off klopt naar nu blijkt maar ten dele. Als de gebruiker naar de i-mode site van de Rabobank imode.rabobank.nl gaat en 'bankieren' aantoetst, wordt hij doodleuk doorverwezen naar de Rabofoon.

Voormalig medeoprichter van Veiling.com (het huidige Ricardo.nl) Marc de Hond ontdekte de misleidende claim als consument: 'Ik reed enkele weken geleden langs een bushalte en zag toen een abri met de reclame. Eindelijk een reden om 'echt' blij te zijn met mijn i-mode, dacht ik. De Rabobank doet mee, ik kan erop bankieren en ik heb een Rabo Telebankier Rekening. Vervolgens wordt ik doorverwezen naar twee telefonische diensten die zelfs met het draaischijftoestel van mijn oma te gebruiken zijn. Aanvankelijk hoopte ik nog dat de functionaliteit niet af was, maar ze hebben nog steeds niets gedaan.'

Volgens woordvoerder Paul van den Berg van de Rabobank is de pay-off op meerdere manieren te interpreteren en 'moet er niet teveel gezocht worden achter de definitie van de woordkeuze. Om te beginnen is de claim van koersinformatie namelijk wel waar en wat wij zeggen over het saldo is niet onjuist. Want de gebruiker wordt weldegelijk geïnformeerd hoe hij die kan opvragen. Met een i-mode toestel kun je toch ook bellen?' Maar na enig aandringen. 'Het is inderdaad wat omslachtig. Om te adverteren voor i-mode en dan te verwijzen naar telefonische diensten.' Dus het is niet mogelijk om via i-mode zelf te bankieren? 'Nee, dat klopt.' Hans van Dijk, projectmanager i-mode marketingcommunicatie Rabobank, laat vervolgens weten dat de campagne onder de verantwoordelijkheid van KPN Mobile valt.

Dus de campagne is een truc om het (achterblijvende) aantal i-mode gebruikers op te krikken?
KPN Mobile woordvoerder Bram Oudshoorn weert elke kritiek en schuift de verantwoordelijkheid zelfs terug naar de Rabobank: 'Zij adverteren toch met 'saldo-informatie'?' Maar de campagne valt toch letterlijk binnen het kader dat 'het echt kan met i-mode'. Wordt dat niet op elkaar afgestemd? 'Nee, zij zijn vrij om daar invulling aan te geven.'

Navraag bij de Stichting Reclame Code leert dat de Rabobank en KPN Mobile officieel (nog) niet worden beticht van misleidende reclame: 'Pas als wij er echt werk van maken, brengen we iets over een zaak naar buiten. Tot die tijd corresponderen we alleen met de aanklagers. Maar als u een klacht wilt indienen, gaat uw gang.'

De Hond, op zijn beurt, heeft het vermoeden dat Rabobank (potentiële) klanten vooral het gevoel wil geven van deze tijd te zijn en met name jongeren dat ze cool zijn. Maar echt geloven in i-mode doen ze niet, denkt hij: 'De software om via i-mode te kunnen bankieren is er, maar ze hebben de moeite niet genomen. En wel al dat geld pompen in een gigantische campagne. Nu voel je je als early adopter mooi voor lul staan. Misschien als er genoeg toestellen zijn verkocht, dat ze wel doen wat ze beloven.' Hetgeen Van den Berg min of meer bevestigt: 'Afhankelijk van hoe i-mode zich ontwikkelt, bekijken we wat we er verder mee gaan doen.'

Wat vindt De Hond eigenlijk verder van i-mode: 'Leuke telefoon, prima hoor. Maar er zijn nauwelijks internetdiensten die op dat kleine klotenschermpje passen. En als ze er al zijn, dan moet je er vaak een betaald abonnement op nemen. Allemaal gedoe, terwijl op internet praktisch al die informatie gratis te krijgen is.'

En hoe komt het dat De Hond nu niets meer met internet doet? 'Ik geloof absoluut nog in het medium – al verloopt vooral de ontwikkeling van het interactieve deel ervan trager dan we met z'n allen verwachtten – en ik zie mezelf op den duur wel weer wat gaan opzetten. Maar op dit moment geef ik mijn werk bij de NCRV Radio en mijn eigen persoonlijke ontwikkeling de voorkeur.' Om daar terloops aan toe te voegen: 'Het is op dit moment ook gewoon minder spannend om iets nieuws op te zetten, het is allemaal moeilijker geworden. Er is online weinig ruimte voor grappige dingen. En nee, wat de Rabobank en KPN Mobile hebben gedaan, vind ik niet bepaald grappig.'

Deel dit bericht

4 Reacties

reet

Los van of het werkt, die Saldo en Koersinformatie… Dat is toch al zo oud als de weg naar Rome? Via GIN (bij de diverse mobiele providers allemaal onder hun eigen naam, bij KPN als EasyInfo etc.) kan dat al sinds 1996 en gewoon met elke gsmtelefoon die sms kan versturen en ontvangen.

Harry de Koning

Nederlandse telco's zijn helemaal de weg kwijt. Ze beloven continu allerlei wonderen maar maken niets waar. Geen wonder dat niemand in I-mode geloofd. Iedereen is door schade en schande wijs geworden en wacht af. Ik heb zelf onlangs een GPRS abonnement afgesloten bij Vodafone en ben met laptop en GSM naar Italie vertrokken. Daar aangekomen bleek het hele Vodafone netwerk niet operationeel te zijn dus kon ik helemaal niets. Terwijl Vodafone ook in Italie adverteerd met GPRS. Jammer Jammer Jammer. En snel je aandelen verkopen. Er gaat binnenkort iets goed mis bij al die jongens!

Jan de Groot

ja, ik wil niet lullig doen of zo, maar ik hoorde toevallig van een collega van me dat de SNS-bank al een aantal maanden het bankieren via I-mode ondersteunt. En dus niet bellen, maar navigeren en klikken. Tis maar dat jullie niet alle banken over 1 kam scheren.

Martin

Ik denk dat we blij moeten zijn dat een bank niet zomaar het bankieren (transacties) ondersteunt op nieuwe media zoals i-mode. I-mode is op dit moment absoluut niet veilig genoeg om betrouwbare transacties te garanderen vanuit een bank-optiek. Want wat zou er gebeuren als uitlekt dat er gefraudeerd kan worden met i-mode? De gevolgschade voor de bank zou enorm zijn en dus ook de extra vertraging bij de introductie van nieuwe diensten. Nee, ik vind het prima dat banken twee keer nadenken voordat ze nieuwe diensten massaal introduceren. Helaas belooft de campagne van i-mode iets te veel, maar de historie wijst uit dat er nu eenmaal voor nieuwe diensten jaren overheen gaan voordat deze massaal worden geadopteerd door de consument.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond