Europa komt met soepeler regels voor cookiebanners

De Europese Unie stelt volgende week nieuwe wetgeving voor op het gebied van privacy, AI en veiligheid. Die zouden onder meer leiden tot soepeler regels voor cookiebanners.
Dat komt naar voren in gelekte documenten, waar burgerrechtenorganisaties en lobbygroepen vanaf nu over van leer trekken. Europa’s doel is om uniformiteit aan te brengen in regelgeving, maar het leidt ook tot fundamentele veranderingen die indruisen tegen Europese principes.
De spreekwoordelijke winnaars van de wetsvoorstellen die op 19 november worden gepresenteerd zijn de techbedrijven.
AI-aanbieders als ChatGPT krijgen meer tijd om aan lokale regels te voldoen en nieuwe transparantieverplichtingen voor AI-ontwikkelaars en -gebruikers.
Op het gebied van cookiewetgeving speelt Europa met de nieuwe regels in op ‘consent fatigue’, irritatie aan cookiebanners.
Gebruikers moeten in de toekomst hun cookiekeuze via de browserinstellingen gaan aangeven. De online branche mag dan zelf de standaardisatieorganen gaan ontwikkelen waarmee computers en telefoons deze keuzes moeten opvangen en verwerken.
Er komt een uitzondering voor online nieuwsuitgevers en andere media. Vanuit de EU Media Freedom Act worden zij niet verplicht om geautomatiseerde signalen te respecteren. Oftewel: als iemand in de browser aangeeft dat hij geen trackingcookies accepteert, kan de uitgever deze wens negeren.
De EU zegt: voor media is het publiek belang van onafhankelijke journalistiek zwaarder dan de privacy-voordelen van geautomatiseerde cookie-weigering. Ze krijgen dus iets meer armslag om geld te verdienen met hun digitale werk. Niettemin moeten de uitgevers nog steeds toestemming vragen via banners. De uitzondering geldt alleen voor het geautomatiseerd negeren van browsersignalen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond