Deel dit artikel
-

Rechtbank veegt bezwaren franchisenemers Albert Heijn van tafel

De rechtbank Noord-Holland heeft vandaag alle bezwaren van 242 franchisenemers van Albert Heijn in een langslepende affaire van tafel geveegd. Daaronder bevond zich ook het verwijt dat de retailketen via de webwinkel omzet bij de lokale vestigingen zou weghalen.

De franchisers eisten een hoger deel van de winst, onder meer omdat sommige inkoopvoordelen en bonussen niet volledig aan hen werd doorberekend. Ook zou moeder Ahold sommige kosten dubbel opleggen en niet open zijn over de behaalde winsten. Daarom wilden de franchisers ook inzage in de boekhouding.

De rechtbank heeft alle vorderingen van de franchisenemers afgewezen, omdat men het principe van ‘eerlijk delen’ niet terugvindt in de franchise overeenkomsten, die juist uitgaan van zelfstandigheid van de franchisenemer.

De rechtbank heeft vastgesteld dat bij de jaarlijkse afrekening heeft plaatsgevonden met betrokkenheid en instemming van de franchisenemers.

Albert Heijn, op haar beurt, beschuldigde de franchisenemers ervan dat ze hun positie niet begrijpen. Ze presenteren zich als onderdeel van een maatschap, niet als een franchisenemer. Ze zeggen dat ze eerlijk willen delen, maar ze bedoelen eenzijdig delen.

Er valt volgens Albert Heijn best te praten over een andere verdeling, maar dan moeten de franchisenemers bereid zijn om de relatie op andere leest te schoeien.

De rechtbank merkt wel op dat het belangrijk is dat de rust bij de franchisenemers terugkeert. De rechtbank heeft partijen opgeroepen ‘om hun geschilpunten via onderhandeling tot een oplossing te brengen.’

Ahold is blij met de uitspraak van de rechtbank en met het feit dat er nu duidelijkheid is. ‘Met deze uitspraak als basis, kijken wij er naar uit om opnieuw in gesprek te gaan met onze franchisenemers om afspraken te maken voor de toekomst.’

Franchisewinkels van Albert Heijn zijn niet betrokken bij de AH.nl. Reden waarom een aantal franchisers een eigen online platform AH-Afhaalpunt.nl in het leven heeft geroepen, inclusief enkele tientallen afhaalpunten. Begin 2015 leek het er even op dat Albert Heijn zijn franchisers alsnog te willen betrekken bij zijn e-commerce activiteiten. Toen startte een test met orderpicken en afhalen in de winkel van AH-franchiser William de Block in Maasland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond