Deel dit artikel
-

Rechtszaak SlimmeSigaret tegen Google gaat door

Elektronische sigaretten worden vooralsnog aangemerkt als geneesmiddel. Dit betekent beperkingen voor e-commerce en online reclame voor deze innovatieve producten. Toch blaast SlimmeSigaret zijn kort geding tegen Google om geweigerde reclame niet af.

Deze week antwoordde minister Ab Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op kamervragen dat hij de elektronische sigaret voorlopig als ‘geneesmiddel’ beschouwt. Klink wil eerst Europees overleg over de status van de vervanger van de sigaret van tabak alvorens hij een definitieve status bepaalt.

Klink: "Tot die tijd mag, voorlopig uitgaande van de veronderstelling dat het om een geneesmiddel gaat, voor de elektronische sigaret geen reclame meer worden gemaakt. Bij overtreding van dit verbod kan een bestuurlijke boete van 150.000 euro worden opgelegd."

Verwarring over status

De elektronische sigaret wordt voorlopig echter niet van de markt gehaald. Maar wat is dan de status voor online verkoop en reclame? Annemarie Hoppenbrouwers van de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR), zegt dat de e-sigaret waarschijnlijk alleen op recept te verkrijgen is en dus moet vallen onder de code. Alleen vrije geneesmiddelen mogen buiten recept om worden verkocht, en daarvoor is actieve reclame toegestaan.

De woordvoerster van de ministerie van VWS weet het niet precies en verwijst naar de Inspectie Gezondheidszorg in Utrecht. De woordvoerder van deze instantie: "Het is alleen in principe als geneesmiddel geduid maar heeft nog geen definitieve status. Daarvoor moeten de elektronische sigaretten eerst worden aangemeld bij de CBG."

Dit CBG staat voor Commissie Beoordeling Geneesmiddelen. Dit orgaan in Den Haag handelt klachten af over geneesmiddelen maar beoordeelt ook nieuwe producten. "Ik kan me voorstellen dat de elektrische sigaret een status krijgt als die van nicotinepleisters. Die mogen over de toonbank verkocht worden door drogisterijen etcetera. Nu er nog geen status is, mag het product gewoon verkocht worden."

Wel reclame nicotinepleisters

Ook via internet? "Internet is altijd een moeilijk geval voor geneesmiddelen, te meer daar je ook aanbod hebt vanuit het buitenland. Ik neem aan dat verkoop via internet toegestaan blijft", aldus de woordvoerder van de Inspectie.

Wat reclame betreft geldt het verbod op actief reclame maken. Je mag mensen dus niet naar de website leiden met reclame. Dat geldt ook voor Adwords en Adsense, de reclamediensten van Google.

Twee weken geleden werd bekend dat het bedrijf De SlimmeSigaret in Helmond een kort geding begint tegen Google vanwege de weigering om reclame voor de elektronische sigaret op te nemen.

Google beroept zich op haar voorwaarden met een verbod voor reclame voor ‘tobacco or tobacco-related products’. Volgens Google is de sigaret tenminste aan tabak gerelateerd want er wordt ook nicotine meegeleverd. De SlimmeSigaret vindt dat haar product niets van doen heeft met tabak.

Het laten doorgaan van de zaak lijkt zinloos nu De SlimmeSigaret gehouden is aan verbod op reclame van de Inspectie, verwoord door Ab Klink. Francois van Heertum, eigenaar van De SlimmeSigaret is behoorlijk in zijn kuif gepikt door het verbod van Klink.

Hij wijst op de reclame voor vervangende nicotineproducten. Wie in Google zoekt op ‘nicotinepleisters’ krijgt er ook reclame voor te zien.

Google Oost-Indisch doof

De vraag is of Google daar een boodschap aan zal hebben. Maar Van Hintum heeft meer redenen om Google aan te pakken. Hij is immers ook klant met zijn andere bedrijf SofasUnlimited. "Ik heb voor 400.000 euro reclame gemaakt bij Google. Dan vermoed je toch dat Google je netjes als klant behandelt. Maar ze hebben zonder meer het account geblokkeerd."

Dat Google zich onbereikbaar en doof houdt voor klanten is een bekend fenomeen. Van Hintum: "Tot drie keer toe heb ik e-mail gestuurd en steeds kreeg ik hetzelfde standaard antwoord terug. Fatsoenlijk overleg meed Google. Laat Google zich maar eens komen verantwoorden voor zulk gedrag."

En de zaak is, via Google, ook gericht tegen de Inpectie en Klink: "Ik heb sterk het gevoel, onder ons gezegd, dat het doel toch is om ons kapot te maken. We hebben veel geïnvesteerd, hoge voorraden aangelegd en momenteel bewezen succes. Met die maatregel kunnen ze voorkomen dat de elektronische sigaret snel ingeburgerd raakt want de aandacht zal verslappen."

 

 

 

 

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Marlo Boman

in elk geval zorgt hij wel dat zijn slimme sigaret in de aandacht blijft door hard te schreeuwen, misschien gewoon negeren?

Peter Olsthoorn

Natuurlijk moet een journalist zich niet voor een pr-kar laten spannen. Maar dit onderwerp is gezien de vele aspecten rond e-commerce wel boeiend. En krijgt nog een aardig staartje, wacht maar even af…

jan

wat mij nog het meeste verbaast is dat hij EUR 400K aan google ads heeft uitgegeven….

Michiel

ook mijn account is om die reden geblokkeerd. Ook bij mij krijg ik slechts standaard mailtjes en enige uitleg of discussie is er niet. Bellen met Ierland heeft ook geen zin want daar verwijzen ze je door naar hun E-mail helpdesk. mocht iemand een manier weten om gewoon met Google in contact te komen dan hoor ik dat graag

Ron

Update Francois van Hintum heeft de rechtszaak tegen Google ingetrokken. Twee weken geleden blokkeerde Google het advertentieprogramma van Van Hintum voor zijn tabaksvrije sigaretvervanger, de SlimmeSigaret (www.deslimmesigaret.nl) Na aankondiging van de rechtszaak, blokkeerde de zoekmachine ook andere advertentieprogramma's voor ondermeer het bedrijf http://www.sofasunlimited.nl.  Deze week kondigde minister Klink van gezondheidszorg een reclameverbod voor elektronische sigaretten af. "Sindsdien is er erg veel onduidelijkheid over wat er nu precies wel en niet mag", licht Van Hintum toe. "Daarom is het niet zinvol om op dit moment een procedure tegen Google door te zetten. Daarnaast heeft Google mijn andere advertentieprogramma's weer aangezet, waarmee de noodzaak ook verminderd."Of Van Hintum zijn procedure tegen staat over het aangekondigde reclameverbod doorzet, is nog niet duidelijk. "Een totaal reclameverbod is volgens mij volstrekte kolder. Er zit geen tabak in ons product. Desgewenst wel nicotine, maar reclame maken voor producten met nicotine kan moeilijk verboden worden. Denk maar aan reclames voor nicotinepleisters of nicotinekauwgom die al jaar en dag bestaan."

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond