Deel dit artikel
-

Reclame-verkopen YouTube stijgen 47%

YouTube ontving in het vierde kwartaal van 2020 bijna de helft meer reclamebudget van adverteerders. De videodienst zorgt, samen met Search, voor de meeste groei bij de techgigant.

De reclame-omzet van YouTube nam toe tot 6,9 miljard dollar op een totale omzet van 56,9 miljard. Search, goed voor zestig procent van de totale verkopen, steeg met zeventien procent.

Een verklaring voor de sterke groei geeft Google niet, maar het zou kunnen samenhangen met de toegenomen kijktijd bij on demand-diensten sinds de uitbraak van het coronavirus.

Ook de cloudactiviteiten beginnen serieuze omvang aan te nemen: 3,8 miljard dollar. De groeicijfers zijn aanzienlijk (+46%), maar als onderdeel van het totaal is deze nieuwe tak van sport nog betrekkelijk klein.

Dat valt te lezen in de kwartaal- en jaarcijfers die Google zojuist publiceerde (PDF).

De winst over de laatste periode van het jaar komt uit op 15 miljard dollar. Over het hele jaar is er sprake van 41 miljard dollar nettowinst op een omzet van 183 miljard. Google geeft alvast aan dat de winst voor 2021 eenmalig positief wordt beïnvloed door de keuze om het werkzame leven van servers te verlengen van drie naar vier jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond