Deel dit artikel
-

Reclameman: “We vervelen de mensen mateloos”

We vervelen de mensen mateloos. Het mono-mediale werkt zeker niet meer. Reclame moet cross-platform zijn, niet-obligaat en toegesneden op de consument. Dat is de mening van Leo Stumpel, Director Strategy and Creation bij 10 Wizards, adviesbureau voor integrale communicatie. Stumpel is een van de commentators bij het onderdeel over cross-platform marketing op de Emerce Industry Day , die 21 juni in Amsterdam plaatsvindt.

Sommige reclamemakers en hun opdrachtgevers blijven maar irriteren", meent Stumpel. "We moeten oppassen dat zij de effectiviteit van reclame niet vernielen." Stumpel ergert zich aan de stompzinnigheid van veel reclame-uitingen. Maar hij wijst ook met de beschuldigende vinger naar veel tv-omroepen. "Die zijn zo gulzig dat ze in een uitzending van 50 minuten 22 minuten reclame willen stoppen."

Op internet is het snel gedaan met irritante reclame, lacht Stumpel. "Dan klikken de bezoekers gewoon weg. Wie niet zorgt voor goede functionaliteiten op de site jaagt de consument uiteindelijk weg." Het ergert hem aan reclame via televisie, radio en print dat het effect vaak onvoldoende gemeten wordt. Stumpel: "Het is belangrijk om een campagne te kunnen bijstellen op effect. Er wordt ook nog veel te weinig gebruik gemaakt van de talloze databases met informatie over consumenten om reclame veel meer te kunnen toesnijden."

Stumpel is er van overtuigd dat cross-platform marketing noodzaak is. "Het monomediale werkt niet meer. De tijd is definitief voorbij dat je een merk kon neerzetten door een aantal keren een tv-commercial uit te zenden." In zijn ogen moet een reclamecampagne via zo veel mogelijk verschillende kanalen worden gevoerd. "In welke mix hangt helemaal af van zaken als de doelgroep, het merk en zelfs het moment van de dag."

Cross-platform marketing heeft voor Stumpel alles van doen met aandacht. "Mensen moet je omringen met aandacht. Maar aandacht is een schaars goed." Daarbij heeft internet een duidelijk voordeel, meent hij. Stumpel: "Het fijne aan het online gedeelte is dat een echte dialoog kan plaatsvinden, maar helaas gebeurt dat veel te weinig."

Toch kent Stumpel wel een aantal voorbeelden van geslaagde internetreclamecampagnes. Hij noemt de site van het Amerikaanse automerk Jeep, waar bezoekers een online proeftrit kunnen maken. Op het gebied van cross-platform marketing is hij erg te spreken over de onlangs met een (bronzen) Effie bekroonde campagne van KesselsKramer vooer bol.com. "Effectief en intelligent. Op internet wordt daadwerkelijk contact gelegd met de klant, dat is natuurlijk ook niet verwonderlijk voor een e-tailer."

Stumpel is samen met MagicMinds-oprichter Eric Bartels commentator op het programma-onderdeel &#34 tijdens de Emerce Industry Day. Daarnaast wordt, onder leiding van journalist Peter Olsthoorn, een tweetal cases gepresenteerd over de introductie van de nieuwe Citroën (door Peet Nieuwenhuisen, Bookmark) en over de campagne voor Schiphol.nl (Mitch Roedoe, .Bone). Eén en ander vindt plaats tussen 11.30 en 12.30 uur in de Goederenbeurszaal van de Beurs van Berlage.

Deel dit bericht

11 Reacties

Chris Kooij

Goh, Stumpel. Wakker geworden? En dan straks samen met een MagicMinds-man commentator tijdens de Emerce Industry Day. MagicMinds, was dat niet een spannende korte soap onlangs op televisie? Een heel onwerkelijke en ook heel korte?! Ik zoek vrijdag een fijn terrasje op. Misschien vang ik daar iets nieuws op.

joost

Wat een grappige ontwikkeling is dit in goeroe land. Twee jaar geleden vertelden de goeroes ons nog uitsluitend wat een succes zou gaan worden. Nu vertellen ze ons wat ons allemaal te gronde gaat richten. Irritante reclame is, ja ja, inderdaad irritant. Erg scherp gezien. Wat hij wat wolkiger ziet is de response op irritante reclame. Irritante reclame is namelijk vaak genoeg uitermate effectief! Neem wasmiddelreclames! En wat voor de 1 irritant is (goeroes bijvoorbeeld) kan voor de ander erg grappig of prettig zijn. Koffiedik kijken dus en zoals gewoonlijk zal de mening van twee mensen de wereld niet veranderen. Voor verandering is namelijk actie nodig. Geen debat.

M

Wat me ook verschrikkelijk irritant lijkt is een mannetje in pak met tas op een mechanische rodeostier, die een tijdje opdringerig voor je pagina blijft zweven. Zwaaar irritant, ik wil niet eens weten wie daar achter zit. Gelukkig heeft Emerce zich nog niet verlaagt tot verkoop van dit soort uitingen op hun site. Grrrr daar mee op!

Job Franken

Joost, precies hoe effectief zijn wasmiddelenreclames dan?

Echte naam

De 'wasmiddelen reclames' zijn zeer effectief. Het gaat bij dat soort reclames maar om één ding. De naam zo vaak en zoveel mogelijk naar binnen 'rammen'. Bewezen feit dat als je in de winkel moet kiezen tussen een bekend merk en een onbekend merk, het bekende merk (hoe irritant die reclame ook was) in verreweg de meeste gevallen de voorkeur krijgt. Giep Franzen zegt: "TEGENWOORDIG ROEPT iedereen dat reclame niet langer moet manipuleren maar communiceren, ze moet mensen overtuigen in plaats van ze dingen door de strot te duwen. Ik vind dat ook, als Nederlands burger. Tegelijkertijd weet ik dat de "injectienaaldtheorie" nog steeds werkt. Dat is de klassieke reclametheorie, waarin de ontvanger passief is. Procter en Gamble doet niet anders dan die toepassen en is daarmee onvoorstelbaar succesvol. Op de lijst van grootste Europese merken worden de topposities allemaal ingenomen door produkten van P&G, terwijl dat de campagnes zijn waaraan we ons allemaal rot ergeren. Maar als je die maar vaak genoeg ziet en je je er niet aan kunt onttrekken, word je tegen je wil geprogrammeerd." Het is niet anders. Deze quote is {hier; http://www.groene.nl/1996/49/eb_recla.html } terug te vinden. Sowieso de moeite van het lezen waard.

Job Franken

Geweldig stuk over accountability! Prof. Giep vecht al jaren voor meer meetbaarheid. Dat het er niet van komt lijkt vreemd. Zouden zowel klant als bureau zo onzeker zijn over hun eigen prestaties? Zouden ze gewoon bang zijn hun 'hippe en belangrijke' posities te verliezen als bekend zou worden hoe veel of hoe weinig ze nu ECHT bijdragen aan het bedrijfsresultaat? Ik ken nog wel een marketing manager die durft. Wie mailt?

barry blanc

Er kleven nogal wat visionaire missers aan mijnheer Stumpel (HCM en het filmproject van Pleswin Entertainment), waardoor ik hem als goeroe niet zo erg kan plaatsen, anders dan in de hoek van hofnar Bartels.Het interview met en de mening van Simon Neefjes van Neboko, onlangs in Emerce, is iets meer maatgevend, wanneer het gaat over (marketing-)communicatie en de rol van verschillende media. Dat geldt ook voor de mening van Giep Franzen. Beide heren hebben een staat van dienst, hebben vertrouwen bij hun klanten (in plaats van hun financiers) en luisteren beter naar de markt dan naar de werkeloze ICT-brallers die zich liggen te laven aan de lauwe zalmcarpaccio (brrrr) in vak zuid.Waarom wil Emerce toch zo graag met dit soort malloten in zee? Oude vrienden?

Echte naam

Job, waarom denk je dat marketeers het Internet zo lastig vinden? Omdat juist daar het succes/falen van een marketing-inspanning zeer zichtbaar gemaakt kan worden. En dat is Heel Eng! Nee, dan toch maar weer liever tv, print etc. inschakelen, daar is toch lekker niet te achterhalen waar(om) het wel of niet goed gaat.

Donders

Of Stumpel en Emerce bevriend zijn, weet ik niet. Maar Giep Franzen en de Groene hebben wel banden. Hoofdredacteur van De Groene destijds was dezelfde Martin van Amerongen die een kwart eeuw geleden een boekje schreef ter gelegenheid van het 12enhalf jarig jubileum van FHV, het reclamebureau van Giep. Van Amerongen zou vaker opdrachten van FHV gekregen hebben. En eens in de zoveel tijd leverde die goede verstandhouding een mooi artikel in De Groene op.

Job Franken

Echte Naam, Direct Response effecten zijn inderdaad redelijk te meten via internet. Maar wie weet er nu echt welke branding effecten zijn/haar uitingen (online, offline) hebben of wat een bepaalde combinatie van merkwaarden nu daadwerkelijk bijdraagt aan sales, marktaandeel en marge? Accountability is en blijft een bijzonder lastige zaak. De enige manier om een beetje inzicht te krjigen is om een veel hoger % van je marketing budget te allocceren aan onderzoek en dat is bijzonder lastig. Veel managers geven liever geen geld uit aan dat soort zaken want dat draagt niet direct bij aan het (lees: 'hun') resultaat (ze moeten immers binnen 1,2 of 3 jaar hun targets gehaald hebben). Het is niet voor niets dat prof Giep al 20 of 30 jaar probeert dit onderwerp op de agenda te houden 😉

stumpel maar niet dezelfde

Waarom begint elk woord met een hoofdletter?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond