Recordbezoek tijdens Ad:Tech New York
Met 8.300 bezoekers en meer dan 230 exploitanten is de Ad:Tech uitgegroeid tot de grootste interactieve marketingconferentie van de wereld. De keuze aan sessies, sprekers en stands is overweldigend. Maar levert de conferentie ook nieuwe inzichten op? Een sfeerimpressie van bezoeker Klaas Weima uit New York.
Het is dringen en zweten in de nauwe gangen van het Hilton in Upper Manhattan. Een zichtbaar bewijs dat internet voor de marketeer weer bovenaan de agenda staat. Opvallend is het toenemende internationale karakter van de beurs. Naast Amerikanen en Canadezen zijn ook veel Chinezen, Duitsers en zelfs een handjevol Nederlanders afgereisd naar New York voor een kennis-update.
Mede dankzij de grote variëteit was de kwaliteit van presentaties op de openingsdag niet meer wat we gewend zijn van Ad:Tech. Tijdens de rommelige keynotes en oppervlakkige panel discussies was diepgang ver te zoeken. Het enige interactief werk wat Sean Dee – Chief Marketing Officer van Hard Rock – de toeschouwers kon presenteren was een Flash banner ter promotie van het nieuwe Café op Times Square. Het niveau van Saatchi & Saatchi’s CEO’s – Kevin Roberts – kwam helaas ook niet veel verder dan het showen van flitsende reclamefilmpjes met de volumeknop op tien. Waar is het echte baanbrekende interactieve werk? Tijdens de keynotes van de eerste dag bleef deze vraag onbeantwoord.
Spannender werd het tijdens de tweede dag, met meer aandacht voor trends en ontwikkelingen. Ad:Tech koos dit jaar bewust voor het thema Age of Engagement. Met de komst van instrumenten zoals blogs en podcasts laten consumenten steeds vaker hun stem te laten horen. Daarboven op komt rss, waarmee informatie nog sneller en toegankelijker is geworden. Niet alleen positieve maar vooral ook negatieve ervaringen met bedrijven worden gretig gepost. Consumer empowerment in optima forma. Dit ondervond Landrover met de blog “Have Your Say”. De autofabrikant reageerde niet adequaat op klachten over de nieuwe Discovery, die vol zat met kinderziektes. Tot grote ergernis van een koper die een blog startte waar consumenten wél hun ervaringen kwijt konden.Landrover was genoodzaakt om vier andere modellen te leveren en uiteindelijk het aankoopbedrag te crediteren. De blog wordt nog steeds dagelijks door enkele honderden bezoekers geraadpleegd. Marketers zijn dankzij dergelijke voorbeelden doodsbenauwd voor bloggers met een grote mond. Een negatieve merkbeleving is via een eenvoudige zoekopdracht in Google niet te verbergen. En welk marketinginstrument is krachtiger dan “een angry kid with a blog”?
Vanzelfsprekend is de relevantie van rss, podcasts en blogs sterk afhankelijk van het aantal consumenten dat hier gebruik van maakt. Geoff Ramsey, oprichter van eMarketer, heeft een uitgesproken mening over deze tools. “De grootste hype van dit moment is de blog. Niet dat blogs onbelangrijk zijn, maar ze worden door slechts 7% van de internetters gebruikt. Op dit moment is er onevenredig veel aandacht voor de blog. Net als e-mail in 1996 en zoekmachinemarketing in 2001. Deze instrumenten hebben zich echter ruimschoots bewezen. Nu wordt het tijd voor de blog om hetzelfde te doen”.
Naast blogs zijn ook het aantal rss gebruikers flink stijgende, maar slechts 6% van de totale internetpopulatie gebruikt deze feeds op een wekelijkse basis. Ramsey relativeert eveneens de buzz rondom podcasting. eMarketer schat dat wereldwijd tussen de 4,5 en 6 miljoen mensen hun eigen podcast uploaden. Op dit moment bezit slechts 15% van de Amerikaanse bevolking een mp3-speler. Het aantal podcasters zal in de toekomst dus nog flink toenemen.
Hype of niet, hoe kunnen marketeers nu het beste omgaan met deze ontwikkelingen? [wordt vervolgd]
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Yuri van Geest
Klaas, Mooi dat je weer bij de @Tech bent. Ik vraag me wel af wat de laatste stand van zaken is op de volgende gebieden:- tagvertising- RSS ads- Blogads- Narrowcasting- Wiki's