Deel dit artikel
-

Reed Elsevier haalt omzetdoelstelling internetactiviteiten

Reed Elsevier heeft het afgelopen jaar 750 miljoen pond verdiend met zijn internetactiviteiten, ruim 16 procent van de totale omzet. Het bedrijf is volgens Reinier Westeneng, analist bij SNS Securities, hard op weg zijn doelstelling voor 2002 te halen. Wolters Kluwer daarentegen kan wel eens gedwongen worden om zijn prognoses naar beneden te moeten bijstellen.

Reed Elsevier behaalde vorig jaar in totaal 1,2 miljard pond omzet met elektronische uitgaven. Het merendeel hiervan kwam voor rekening van internetactiviteiten. Deze werden door de directie van Reed Elsevier omschreven als een "belangrijke aanjager van winstgroei".

Speerpunten in de internetstrategie zijn de divisies Legal (juridische uitgaven), Education (onderwijsliteratuur) en Science & Medical. Vooral de resultaten van ScienceDirect, de online wetenschappelijke artikelenbank, zijn fors gestegen. ScienceDirect is verantwoordelijk voor 66 procent van de omzet uit abonnementen op wetenschappelijke vakbladen. In 2000 was dat nog 45 procent. Het aantal pageviews van ScienceDirect steeg van 15 naar 220 miljoen

Volgens Reinier Westeneng, analist bij SNS Securities, zal ook het komend jaar goede resultaten laten zien. "De doelstellling om met internet een miljard pond om te zetten zullen ze naar het laat aanzien gaan halen. Misschien dat de groei van de divisie Education wat tegenvalt, maar de wetenschappelijke en juridische takken gaan bijzonder goed." De onderwijsuitgaven moeten de komende drie tot vijf jaar met zes tot negen procent groeien. Westening vindt dat veel, gezien een recente commerciële tegenslag in Amerika. "In de VS bepaalt in een klein aantal staten de overheid welke boeken er door scholen kunnen worden ingekocht. In Californië leed Elsevire daar onlangs nog een flinke nederlaag omdat ze niet op de boekenlijst stonden", aldus Westening.

Aan de jaarcijfers te zien wint Elsevier het glansrijk van Wolters Kluwer, merkt Westeneng verder op. In zijn ogen heeft Kluwer te laat ingezet op internet. Het concern haalt nu tien procent van zijn omzet uit het nieuwe medium en is voluit bezig met een inhaalslag. Bestuursvoorzitter Rob Pieterse zei onlangs in een interview met Emerce dat het internetaandeel in de omzet moet zijn verdubbeld in 2005. De omzet uit CD-roms moet daarnaast stijgen van vijfentwintig naar vijfendertig procent.

"Ik denk niet dat ze dit gaan halen", zegt Westeneng. "De investeringen die ze doen zijn niet helemaal effectief. Om de een of andere reden ontbreekt het Wolters Kluwer aan 'entrepreneurial spirit'. De onderneming was jarenlang gefocust op het halen van margedoelstellingen, nu is autonome omzetgroei het devies. In de VS lukt het aardig om dit vorm te geven maar daar zit nu net niet de pijn. Die zit in Europa."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond