Deel dit artikel
-

Reissector is opnieuw drijvende kracht achter Belgische e-commerce

Belgen spendeerden gedurende de eerste drie maanden van 2022 opnieuw een recordbedrag online, gemiddeld 521 euro. Vooral de online reis- en evenementensector maakte grote sprongen vooruit nadat ze twee jaar lang zware klappen heeft gekregen door de coronacrisis. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.

In totaal spendeerde de Belg 3,69 miljard euro gedurende het eerste kwartaal, goed voor een stijging van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

86 procent van alle vliegtuigtickets en accommodatie werd online gekocht. De opvallendste groei is echter terug te vinden in de voedingssector: 4,2 procent van alle gekochte voeding wordt online aangekocht. Desalniettemin kan voeding niet tippen aan kleding en schoenen, de producten die het vaakst online worden gekocht. Vier op tien kledingstukken worden online aangekocht. Bij de schoenen is dat een op vier.

Nu het reizen duidelijk terug in opmars is, wint ook de kredietkaart opnieuw aan populariteit. Een zesde van de aankopen werd gedaan met de kredietkaart. Desalniettemin blijft Bancontact het populairste betaalmiddel.

De meeste aankopen gebeuren nog steeds via de laptop: Bijna twee op vijf aankopen gebeurt via het toestel. Voor een vierde van de aankopen, voornamelijk van kleinere bedragen, kiest de Belg voor het gebruik van de smartphone.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond