Deel dit artikel
-

Reviews & Ratings

De kritische keurmeesters van deze rubriek nemen een grote hoeveelheid zakelijke websites onder de loep. Gekozen is voor sites met een hoog 'need-to-know' gehalte, sites die veelbelovend zijn vanwege het corporate image van het bedrijf, of sites waarvan de URL veelvuldig onder de aandacht is gebracht.
Ook toegevoegd is een kort onderzoekje naar de e-mailreactiesnelheid van tien verzekeringsmaatschappijen. En voor de derde keer is er een banner-review.
Onder redactie van Maarten Hell (mhell@xs4 all.nl}) en Rogier Schravendeel van NetBeheer BV (info@netbeheer.nl}).

De websites zijn beoordeeld op de volgende criteria:
1. nuttige informatie
2. actualiteit
3. snelheid
4. navigeerbaarheid
5. ontwerp
6. innovatie
7. interactiviteit
8. links

uitmuntend
goed
redelijk
niet best
miserabel

ADMINISTRATIE KANTOREN

Abacus Administratie en Belastingen
Wat wil ik van een administratiekantoor? In een oogopslag zien wat ze doen en wat de prijzen zijn. De website van dit sinds 1989 bestaande kantoor valt daarom tegen: er wordt geen enkele indicatie van de prijzen gegeven. Niet dat het bedrijf op de matig vormgegeven site niet duidelijk vermeldt welke activiteiten het verricht: dat zijn er vele. Dat daarbij sinds kort ook het ontwerpen van websites hoort, stemt, gezien deze site, niet bepaald gerust.

ADDAS
Vanaf de webpagina's van dit in Maastricht gevestigde administratiekantoor staart (vermoedelijk) oprichter Dassen de bezoeker aan. Dat heeft wel iets. Het is duidelijk dat wie met ADDAS in zee gaat, direct met de heer Dassen zelf te maken krijgt. De website bestaat slechts uit enkele pagina's, waaronder een formulier waarmee geïnteresseerden vrijblijvend een vraag kunnen stellen of een gratis papieren nieuwsbrief aanvragen.

Administratiekantoor Keehnen
De voorpagina van deze amateuristische website van een Rotterdams administratiekantoor, gespecialiseerd in de horeca, wordt helaas ontsierd door twee brakende brievenbusjes, een geld opwippend varken en vliegende bankbiljetten. Centraal op de website staat een foto van een druk telefonerende meneer. Geïnteresseerden kunnen via een formulier contact opnemen met de heer Keehnen maar prijsinformatie of nadere productinformatie wordt op de site helaas niet gegeven.

Angel Administratiekantoor
Angel beweert het enige administratiekantoor te zijn waarbij de ondernemer via Internet kan meekijken naar zijn eigen boekhouding. Bij doorklikken komen we echter overal terecht, maar niet bij een overzicht van te leveren diensten of prijzen daarvan.

Lems & Lems BV
De evenwichtig vormgegeven website van dit in het mkb gespecialiseerde administratiekantoor en belastingadviesbureau uit Mijnsheerenland maakt op het eerste gezicht een prettige en professionele indruk. Binnen een helaas wat benauwde frame-omgeving wordt een redelijk beknopte maar correcte bedrijfspresentatie gegeven. Helaas wordt ook hier geen enkele prijsindicatie gegeven. Belangstellenden kunnen via een e-mailformulier contact opnemen.

Van Blijderveen
Een keurig opgemaakte, heldere en actuele website. Waarom heeft Van Blijderveen een betere website dan veel van zijn collega's? Omdat het vooral een duurdere website is, onder andere door de nieuwsvoorziening en de zorgvuldige opmaak. Helaas is hier geen prijsinformatie aanwezig, maar in ieder geval wel een formulier voor nadere informatieaanvraag.

Van Kesteren
Waarom is het toch dat wanneer we eindelijk eens een heldere, niet hinderlijk vormgegeven en navigabele mkb-site tegenkomen, zoals die van dit administratiekantoor uit Katwijk, er plotseling weer een pagina met een belangrijk onderwerp als Belastingzaken leeg blijkt te zijn. Ongetwijfeld was die tekst nog niet klaar toen het professionele webdesignbureautje de site opleverde.

Verbeek & Van Dijk
Zo kan het ook! De website van Administratiekantoor Verbeek & Van Dijk uit Voorburg is maar één pagina groot. En er staat niet meer informatie op dan een korte beschrijving van de te leveren diensten. Reageren kan per e-mail of telefoon. Maar de pagina is wel keurig opgemaakt, volstrekt doorzichtig en biedt op één enkele pagina uiteindelijk net zoveel informatie als anderen op een hele website. En dan wordt zo'n pagina plotseling interessant, want het kost weinig tijd en geen ergernis. Vanwege deze functionaliteit drie sterren.

OMROEPEN

AVRO
Ook deze prachtig opgemaakte site werkt tegenwoordig met een afgeschermd ledengedeelte. Moet dit nu oude leden behouden of prospects aantrekken? De site opent met een loeizwaar maar mooi intro, waarna de indeling Radio, Televisie, Internet, het besloten gedeelte Tribune en AVRO volgt. Zoals de meeste omroepen geeft de AVRO geen programmaoverzichten maar belicht het alleen de eigen programma's. Daarnaast is een aantal nieuwssites gecreëerd die te maken hebben met eigen programma's, zoals PopWorks, Opsporing en Dierenvrienden. Alles bij elkaar een complete en fraaie website met maar liefst drie e-mail nieuwsbrieven, videobeelden en een zoekmachine.

BNN
De site van de jongste omroep van Nederland is tegen zinloos geweld en lijkt in eerste instantie niet veel meer te melden te hebben dan wat aangeklede programmagegevens en de oproep om lid te worden. Na enig zoeken komen bezoekers echter al gauw in een onoverzichtelijke frame-omgeving terecht, waar zij aan een prijsvraag kunnen meedoen of merchandising aanvragen. Mogelijk is er zelfs een programmaoverzicht te vinden; wij troffen het niet zo één-twee-drie aan. Kortom, alle begin is moeilijk en sympathiek komt de website van BNN in ieder geval wel over.

EO
De televisie-evangelisten presenteren zich op Internet in maar liefst vier talen: Nederlands, Engels, Turks en Arabisch. In de laatste twee talen worden alleen Bijbelteksten aangeboden. De site ziet er opmerkelijk vitaal uit en bevat beeld, geluid en een 'online bible'. Het is duidelijk dat de Evangelische Omroep niet slechts een zender is, maar een volledige doelgroep onder z'n hoede heeft. Uiteraard staat daarbij de Boodschap centraal, of die nou in een televisieprogramma wordt verkondigd of op een t-shirt staat gedrukt. Nadeel van deze geïntegreerde aanpak is wel dat de site voor iemand die op zoek is naar programmagegevens zeer ondoorzichtig, of beter gezegd, vrijwel ontoegankelijk is.

IKON
De website van de InterKerkelijke Omroep Nederland is stemmig opgemaakt in grijs en wit. Volgelingen van de populaire dominee Nico ter Linden kunnen zijn hervertellingen van de bijbel beluisteren en jongeren kunnen terecht op de subpagina van jeugdprogramma 'Zo'n dag'. De aangeboden programmagegevens zijn helaas enige dagen verouderd en er staat zelfs een dode link op de voorpagina. De bedoeling van de website is onduidelijk en hinkt op verschillende gedachten. Tekenend is dat bijna iedere aangeklikte pagina weer in een andere lay-out verschijnt.

KRO
De site van de KRO ziet er wat eenvoudig en slordig uit. De voorpagina bestaat uit nieuwsberichten die zowel op programma's als verenigingszaken betrekking hebben. De diverse afdelingen zijn weer strak onderverdeeld in een frame-structuur, zodat in een paar klikken alle gewenste informatie te bereiken is, van dagelijkse programmaoverzichten tot en met achtergronden bij het nieuws. De opmaak is lelijk, maar de structuur is doordacht.

NCRV
De NCRV biedt tegenwoordig gratis internet aan voor haar leden, ook in de hoop daarmee een nieuw publiek aan te boren. De website kent een wonderlijke frame-structuur, waarbij vooral de rechterbalk volkomen zinloos blijkt te zijn. Links en rechts duiken na aanklikken pagina's uit het frame op. De sitemap laat zien dat er wel degelijk over structuur en inhoud is nagedacht, maar dat de uitvoering veel te wensen over laat.

NOS
De website ziet eruit zoals websites eruit moeten zien: strak opgemaakt en minstens dagelijks geactualiseerd. De dagelijkse programmagegevens worden als nieuwsberichten gebracht en het laatste televisie-, jeugd- en Radio 1-journaal is in Real-formaat te zien en te horen. Veder kan er doorgeklikt worden naar de continu ververste sites van Teletekst, NOS Nieuws, het Jeugdjournaal en Voetbalkrant. Veel heeft de NOS niet over zichzelf te melden, maar wat ze zeggen, zeggen ze goed.

TROS
Deze website lijkt met ontploffende sterrenstelsels te beginnen. In ieder geval gebeuren er dingen die we niet willen, zoals het zonder bovenbalk ongevraagd verschijnen van een apart scherm. De site is met veel grafisch enthousiasme in elkaar gestoken in Flash en HTML en voedt de vrees voor een computercrash. Het vehikel is onderverdeeld in Radio, TV, Service en TROS-kompas. Aanklikken van deze rubrieken leidt weer tot vreselijke dingen, maar uiteindelijk komt de bezoeker terecht waar hij wezen wil: bij Kabouter Plop. Het programmaoverzicht deugt ook nog eens. Een gewaagde website, maar zeer vermakelijk.

VARA
De website van de arbeidersomroep bestaat uit drie gedeelten. Het begint met een stemmig grijze voorpagina die voornamelijk is gevuld met deels verouderde aankondigingen van televisieprogramma's. De website zelf is verdeeld in de onderdelen 'VARA', 'Radio', 'TV' en 'Nieuws', die bestaan uit links naar statische beschrijvingen over wekelijks of dagelijks terugkerende programma's. Sommige programma's hebben interactieve pagina's of video, maar van buiten is niet te zien welke dat zijn. De derde afdeling, VARA-link, is een exclusief, password-beschermd gedeelte voor abonnees. De VARA-site is goed opgemaakt en gestructureerd, inhoudelijk vrij kaal, en lijkt niet in staat haar inhoud behoorlijk te presenteren.

VPRO
De website van de VPRO begint met een aantal flash-animaties achter elkaar, waarna zich een fraai vormgegeven, woest uitziende en in eerste instantie volslagen ondoorzichtige voorpagina opent. Deze blijkt weliswaar na nader onderzoek uitgelegd te kunnen worden, maar dan moet de bezoeker wel eerst ergens op een vraagtekentje hebben gedrukt. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar waar het over gaat en vooral wat het nut of de doelgroep is, blijft onduidelijk. Na enig zoekwerk kan een programmaoverzicht gevonden worden, maar een centrale gedachte is ver te zoeken.

RETAIL

Brinks Evenementen Vuurwerken
De houseversie van The Final Countdown en een ietwat ordinaire meisjesstem introduceren de site van deze in Maartensdijk gevestigde vuurwerkhandelaar. Voor de verandering ook eens een goede kleinere retailsite, dachten wij toen de in stijl vormgegeven voorpagina zich voor ons opende met die wervende geluiden. Te vroeg gejuicht. Van de zes beloofde vervolgpagina's blijken er slechts twee actief. Bovendien is de ingescande tekst op de voorpagina wegens een te klein lettertype op geen enkele wijze te lezen. De lay-out blijft echter fraai en de begeleidende samples van gillende keukenmeiden doen het goed. Niet laten liggen!

Drop-Express
Hier kunnen zoetliefhebbers 'honderden soorten drop' bestellen, online een droppakket samenstellen en dat overal ter wereld laten bezorgen. De site opent in een apart frame en is bot opgemaakt met twee virtuele Engelse dropjes als enige illustratie. Het assortiment bestaat uit een grote reeks artikelen van erkende dropleveranciers als Haribo, Katja en Klene, die per e-mailformulier kunnen worden besteld voor 2 gulden per ons. Met een minimale afname van een kilo en de hoge verzendkosten lijkt deze winkel speciaal geschikt voor emigranten met dropzucht. De presentatie kan stijlvoller.

FuturumShop
IT-webwinkel TakeitNow heeft geïnvesteerd in deze soepel draaiende online sportfietsenwinkel, waar merken als Adidas, Polar en Topeak worden aangeboden. De site opent keihard met een aanbieding voor een Polar Heart Bra. 'Voor de vrouw' staat er voor de zekerheid bij. Een illustratie van de 'hartslagmeterbeha' ontbreekt, zodat de klant 70 gulden kan betalen voor iets dat ze niet eens van tevoren te zien krijgt. Het moet gezegd: van de overige onderdelen, gereedschapsartikelen, accessoires, kleding, banden en uiteraard fietsen is meestal wel een foto te vinden. Levering vindt alleen plaats na registratie en er kan op rekening worden betaald, maar nog niet met creditcard of SET.

Interpresent.nl
Bedrijven kunnen bij deze webwinkel van Hokra Below the Line uit Goudriaan premiums en relatiegeschenken bestellen. Zoeken kan op trefwoord en budget, zodat zelfs de kleinste onderneming haar klanten een serie sleutelhangers kan aanbieden. De site werkt razendsnel en presenteert een groot assortiment dat handig is gerubriceerd. Een charmante gele pijl geeft op foto's de plaats aan waar eventueel het bedrijfslogo kan komen. Deze bedrukking kan meteen digitaal worden doorgezonden. Minpuntje is de lege rubriek met nieuws.

Kijkshop
Deze 'vitrineverkoop'-winkel van het Vendex-concern lijkt bij uitstek geschikt om online te gaan. Op de nieuwe site kan op prijs of product worden gezocht en er zijn vijf Internet prijsknallers die traag aan de bezoeker voorbijtrekken. Via een geforceerde personalisatie kan de Internet-, office-, game of multimediagebruiker zelfs een pc uitzoeken. De producten zijn voorzien van een afbeelding en duidelijke omschrijving en worden binnen 24 uur thuisbezorgd. Met deze site maakt Vendex de gemiste kans van Bijenkorf.nl ruimschoots goed, hoewel de bestelling via NetTransact van KPN wat traag gaat.

LING Online-design
Waarom zendt warme bakker Remijn te Kwadendamme deze zomer geen televisiecommercial uit tijdens de pauze van de finale van het Europees Kampioenschap voetbal? Dat zal vooral een kosten/ baten-kwestie zijn. Waarom hebben kleine Nederlandse retailers over het algemeen slechte websites? Omdat goede websites steeds duurder worden en slechte steeds goedkoper. LING .nline-design noemt zich de meest trendy online shop van Nederland maar heeft niet zo'n trendy voorpagina. De website bestaat voornamelijk uit een eigen frame dat staat op pagina's van www.welkom.com : een uit de Verenigde Staten overgewaaide franchise-methode van de armoedigste soort. Al gauw raken we in frames verward; af en toe duikt nog ergens een rennend hondje op. Het gastenboek lijkt gemanipuleerd. Goedkoop duurkoop.

Vox Humana Guitar Centre
De gitaarwinkel met deze opmerkelijke naam beweert op haar website Nederlands grootste gitaarbouwcentrum te zijn. Op de webpagina's worden zowel de winkel als de te verlenen diensten gepresenteerd. Daarnaast kunnen potentiële klanten een catalogus bestellen, die echter pas wordt toegezonden na overmaking van maar liefst 17,50 gulden. Zou het tegen forse bedragen uitventen van catalogi via Internet per saldo geld kunnen opleveren? Als interactief aardigheidje biedt Vox Humana bij onlevering van een geprinte webpagina 5% korting op enkele occasions en kan er per e-mail worden besteld.

World of Wines
Le Château heeft er een concurrent bij. Deze wijnverkoper uit Haaksbergen biedt online wijn, accessoires, flessen met een gepersonaliseerd etiket en informatie, zoals recepten en oenologische wetenswaardigheden aan. De kern van de site bestaat uit een inventaris van ruim 400 wijnen. Met een zoekmachine kan op land, streek, kleur, druivenras, jaar, bijpassend gerecht, prijs en trefwoord worden gezocht. Betaling gaat via machtiging, I-Pay of creditcard. Helaas is de vormgeving wat ouderwets.

STARTPAGINA'S

BooGO!
Hoeveel van dit soort Startpagina-derivaten zouden er op het web rondhangen? Het moet gezegd: BooGO! ? niet te verwarren met Yahoo! ? heeft een leuke collectie links, die niet geweldig zijn geordend, maar in ieder geval ergens op uitkomen. Dit voegt echter niets toe aan Startpagina.nl, misschien doet het er zelfs afbreuk aan.

Businessbox
Dit 'startpunt voor startende ondernemers' van Janse uitgeverij te Deventer bevat nieuws, links en een agenda. Het is onduidelijk wat de makers er precies mee willen bereiken, maar de site bevat veel informatie en is rustig opgemaakt op wat ordinaire advertenties na. In de rubriek 'Do's and Don'ts op Internet' wordt starters op het hart gedrukt om vooral actualiteit te bieden op het web. Kennelijk geldt dit niet voor de eigen agenda, die slecht is bijgehouden. Let op de aparte SiteMapper.

Directie.nl
CCI Internet & IT uit Breda presenteert een gerubriceerd overzicht waarmee Nederlandse managers 'de beste en meest informatieve sites van het internet' kunnen vinden. De rubriek 'speciale sites' doet een poging tot nieuwsvoorziening, die helaas strandt in augustus vorig jaar. De uitwerking lijkt op die van Startpagina.nl, maar is veel beperkter. Die beperking is wellicht nuttig voor de drukbezette manager en er zitten grappige links bij. Jammer genoeg zijn cruciale verbindingen naar ANWB-verkeersinformatie, of snelheidscontroledienst Speedradar achterhaald, terwijl de verbinding naar de NS reisplanner geheel onjuist is. Voor dit soort strapatsen heeft de manager nu juist geen tijd.

Financial Lynx
Deze beschaafde site van Venmans Consult uit Tilburg doet voor de verandering eens niet denken aan Startpagina.nl. De gebruiker kan zoeken op rubrieken als 'verzekeringen', 'sparen' of 'lenen', waarna weer kan worden gekozen uit 'informatie raadplegen', 'lokale adviseurs selecteren', of 'interactieve tools gebruiken', zodat de bezoeker van tevoren weet wat een site voor mogelijkheden heeft. Groot pluspunt is dat geïnteresseerden bij verschillende bedrijven tegelijk informatie kunnen aanvragen en dat er rechtstreeks wordt doorgelinkt naar de gewenste afdeling. Iemand die bijvoorbeeld een fietsverzekering wil afsluiten, komt zo onmiddellijk terecht op de juiste webpagina.

Goudlinkje
Vanwege de aandoenlijke naam kon dit initiatief van websitebouwer Wicket hier niet ontbreken. De verzameling tools zoals zoekmachines, routeplanner, teletekst etcetera is handig. Het is aardig dat de meest opgevraagde links bovenaan in een 'Top 10' komen te staan, hoewel dat nog niet wil zeggen dat dit ook naar kwalitatief goede sites verwijst. Er zitten sporadisch wat verhuisde url's tussen en de link naar De Schaatssite, nummer één in de categorie sport, weigert dienst. Toch oogt het sympathiek.

GRATIS GELD STARTPAGINA

huizen.dds.nl/~smily_/startpagina.htm
Een tropisch strand met comfortabele ligstoel vormen de achtergrond van deze site voor mensen die slapend rijk willen worden door spam te ontvangen of verplicht reclames te bekijken. Sitebouwer Smily Projects verzamelde een flinke hoeveelheid links naar 'gratis geld'-sites met wonderlijke namen als Payolaemail, Extrasalary, CashSurfers, MoneyMachine.

PageToStart
Ondanks de originele Playmobiel-vormgeving en een sympathiek weerkaartje heeft deze sitebouwer goed gekeken naar Startpagina.nl. Bezoekers kunnen kiezen uit ruim 20 categorieën met elk een vijftal links of zoeken via een apart menu. Pogingen tot personalisering leiden af van de kern: deze site zit niet lekker in elkaar. Een verzoek om links naar modesites in Nederland eindigt op de vrouwenrubriek van Planet. Hoewel bezoekers het aanbod kunnen uitbreiden, is de basis te smal om deze site serieus te nemen.

RegioVista
Plaatselijk nieuws en lokale informatie doen het altijd goed op Internet. QV Media uit Sittard zag daarom een gat in de markt voor een netwerk van regionale portaalsites. De eerste site is gericht op Limburg en schijnt maandelijks 60.000 pageviews te genereren. Afgezien van een aantal dode links en een weinig professionele opmaak, lijkt de site geïnteresseerden in die provincie aardig wat te kunnen bieden. Het werkt soepel, er is redelijk actueel nieuws en zelfs een zakelijke webindex. De advertentietarieven voor de zogenaamde 'regiobanners' zijn eveneens zeer volwassen.

Startpagina&#39
Het kon niet uitblijven: deze startpagina geeft een overzicht van binnen- en buitenlandse startpagina's. De lay-out buiten beschouwing gelaten, geeft dit een aardige indruk van een aantal nuttige en minder nuttige webindexen. Jammer dat er geen waardeoordeel over de sites wordt gegeven. Hierna is het nog mogelijk om een startpagina te maken waarop alle startpagina's met startpagina's zijn verzameld.

Vind.het!
Tekstschrijver Erno Mijland uit Middelbeers laat bezoekers van deze site snuffelen in andermans databases. Er kan via eenvoudige invulschermen direct worden gezocht naar telefoonnummers, postcodes, bestanden, spreekwoorden en nog een kleine twintig andere zaken. Nadat de bezoeker de 'Vind.het'-knop heeft ingedrukt, verschijnen de resultaten tamelijk snel. Voordelen zijn verder het totaal ontbreken van banners of andere plaatjes, maar een nadeel is het karige aanbod.

WEBDESIGN

Bulder Vision Webdesign
Dit bureau opereert vanuit Hoofddorp en beweert een heleboel te kunnen, zoals het ontwerpen, opzetten en onderhouden van marketing-, content- en omzet-sites. De eigen site is kaal, maar biedt wel overzichtelijke tariefinformatie. De portfolio bestaat uit twee sites voor een hoveniers- en een adviesbureau. Klikken op deze plaatjes leidt niet tot de betreffende homepages, zoals de bijgevoegde tekst suggereert. Hoe weten klanten nu of zij met een kundig bureau van doen hebben?

Caps-Lock
Deze Heerlense sitebouwer voor bedrijven en particulieren heeft een simpele site. Het hoeft niet altijd met toeters en bellen, maar een beetje meer inhoud kan hier geen kwaad. Door de site zo eenvoudig te houden, blijft het allemaal rap werken en ongetwijfeld is dat de bedoeling.

Flexible Design
Dit webbedrijf presenteert zich met een Flash-site, die alleen in het Engels beschikbaar is. Het onvermijdelijke flashy intro valt tegen en kan niet worden overgeslagen. De daarop volgende Flash-bedrijfspresentatie is erg summier en de portfolio bevat geen voorbeelden van klanten. Geen bedrijfsadres, wèl een mobiel telefoonnummer: dit riekt naar zolderkamerwerk.

GB Design
De gebruikerspagina's van provider XS4ALL bevatten soms fraaie staaltjes webdesign. Helaas leiden ze een verborgen bestaan. De Flash- en HTML-site van GB Design, waarachter Gerard Barten schuilgaat, bevat een showcase van huidige technieken, bevat nieuws, spelletjes en een gastenboek, en loopt als een hogesnelheidslijn. Het gebruik van alle technieken leidt niet af van de kern: een bedrijfspresentatie. Niet voor niets ontving deze Java-freak verschillende prijzen op zijn vakgebied. Nu nog een serieuze eigen domeinnaam.

Grimm Webdesign
Grappig, dat houten modelpoppetje van dit Amsterdamse bureau. Het popje wordt normaal gebruikt als goedkoop model voor beeldend kunstenaars, maar doet uitstekend dienst als navigator. De fraai uitgevoerde en redelijke portfolio op de site van de Gebroeders Grimm bevat de altijd wat treurige tekst 'uw site hier graag'. De tarieven staan enigszins slordig door elkaar, maar de demonstraties van Flash en Dynamic HTML maken veel goed. Tekst en uitleg hierbij zijn soms wat knullig.

Icon Medialab
Dit van oorsprong Zweedse bureau koopt zich een weg in het Europese Internetwereldje, en is inmiddels een grote internationale speler. Kernactiviteit is het maken van websites, zoals blijkt uit de verzameling klanten waaronder CD-Teleshop en het Koninklijk Huis. De bezoeker van de Nederlandse homepage kan kiezen voor een microsite met ? uiteraard ? een Flash-presentatie, die met artistiekerige filmpjes en plaatjes van een driedimensionale kubus de bedrijfscultuur moet overbrengen. De presentatie van oplossingen, nieuws en bedrijf zijn veel saaier, maar duidelijk en overzichtelijk weergegeven. Aan de vacatureafdeling is veel aandacht besteed en er kan online gesolliciteerd worden.

Lost Boys
De bekende makers van de site van reality-soap Big Brother hebben zichzelf genoemd naar de vrienden van Peter Pan. Misschien is dat de reden zijn dat er met virtueel sterrenstof wordt gestrooid bij het bewegen van de cursor. Dat gaat soms vervelen. De bedrijfssite is ingedeeld in de onderdelen Interactive, Media Lab en Games. Bij de vacatures staan plaatjes van de werkplek, wat een goede indruk geeft, en de portfolio geeft een helder overzicht van de prestaties. De site navigeert prima met Netscape en Explorer en? eindelijk eens geen overbodige Flash-onzin.

Think Ahead
De HTML-site van dit 'full service webdesignbureau' uit Dordrecht heeft een iets te klein lettertype om de tekst lekker te kunnen lezen, maar voldoet verder aan de eisen van de tijd: een vlotte navigatie, fatsoenlijk gevulde portfolio en bondige informatie. De showcase van nieuwe technieken is interessant, maar waarom moet er weer met zo'n vervelende Flash-kubus worden genavigeerd? De Flash-versie had eveneens achterwege kunnen blijven, want deze voegt weinig toe aan de HTML-versie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond