Deel dit artikel
-

Rivaliteit tussen Google en Apple intensiveert

Met de aankoop van mobiel advertentienetwerk Quattro Wireless, stapt hardwarefabrikant Apple Googles speelveld binnen. Google, advertentie-imperium, lanceerde woensdag het eerste eigen stuk hardware, de Nexus One-mobiel. De mobiele telefoon lijkt de inzet te worden waarmee technologiebedrijven hun strijd uitvechten.

Om de strijd met de iPhone van Apple te verstevigen en het eigen mobiele besturingssysteem Android een zet te geven, zet Google de eerste stappen op de hardwaremarkt met de verkoop van de Nexus One. Via een eigen webwinkel is het exemplaar, zonder abonnement voor 529 dollar, te koop voor gebruikers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Hong Kong. Voor liefhebbers uit de Verenigde Staten is de Nexus One ook te koop met een abonnement bij T-Mobile (179 dollar). Andere Android-toestellen zijn in de toekomst ook in de webwinkel te verkrijgen.

Apple daarentegen houdt de ogen gericht op de mobiele advertentiemarkt. Een overnameprijs voor Quattro Wireless wordt niet bekend gemaakt, maar volgens AllThingsD kwam het in de buurt van 275 miljoen dollar. De nieuwe vicepresident mobile advertising bij Apple, CEO bij Quattro Wireless, Andy Miller, bevestigde het nieuws van de aankoop.

Met de aankoop van het mobiele advertentienetwerk kan Apple ontwikkelaars van al dan niet gratis applicaties in de App Store, helpen om geld te verdienen met de verkoop van advertenties. Hiermee houdt Apple het eigen platform interessant voor ontwikkelaars.

Google nam in oktober voor 750 miljoen dollar Quattro Wireless-concurrent en mobiel advertentienetwerk AdMob over. De op twee na grootste acquisitie van de zoekmachinegigant, moet Google een opening geven om de mobiele advertentiemarkt verder te bestormen. De acquisitie is na de overname van DoubleClick voor 3,1 miljard dollar en de overname van YouTube voor 1,65 miljard dollar, de grootste aankoop van Google tot nu toe.

Op het eigen blog geeft Google een reactie op de overname van Quattro Wireless door Apple. De aankoop zou volgens Google ‘een teken zijn dat de mobiele advertentiemarkt de plek is voor competitie’, helemaal nu gerenommeerde spelers als Google en Apple zich ermee bemoeien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond