Deel dit artikel
-

RTL 4 serie tegen betaling eerst op internet

RTL 4 maakt afleveringen uit de dramaserie ‘De erfenis’ tegen betaling eerst beschikbaar op internet, voordat ze op televisie verschijnen. Het is voor het eerst dat een Nederlandse omroep dit model kiest.

Eind vorig jaar startte IKON wel met een televisieserie voor jongeren, waarin ze vertellen over hoe ze omgaan met internet en mobiele telefonie. De serie was in december al volledig online te bekijken. IKON vroeg voor het online bekijken echter geen vergoeding.

‘De erfenis’ zal vanaf maandag 9 februari te zien zijn. Het verhaal speelt zich af op een eiland, waar een familie bijeenkomt vanwege de naderende dood van de vader. Er ontstaan allerlei verwikkelingen rond het geld dat nagelaten zal worden en er zijn allerlei onuitgesproken zaken uit het verleden die ineens naar boven komen. De serie bestaat uit achttien delen en is geproduceerd door Endemol.

Vanaf gisteren is het eerste deel van ‘De erfenis’ al te bekijken via de website van RTL 4. De bedoeling is dat zodra de eerste episode op televisie is vertoond deel twee meteen online beschikbaar komt. De hele serie zal zo na verloop van tijd online beschikbaar komen. Er zijn drie keuzemogelijkheden wat uitzendkwaliteit betreft: narrowband (34 kbps), breedband (224 kbps) en fullscreen-superbreedband (800 kbps).

 

Tegen betaling van 1 euro is het gedurende 24 uur mogelijk om de uitzending te bekijken. Betalen gebeurt via een 0909-nummer of de Wallie-Card, een prepaid-kaart voor internetbetalingen. Ook is het mogelijk om via sms af te rekenen, maar de kosten zijn dan met 1,10 euro iets hoger.

 

Het is voor het eerst dat RTL 4 geld vraagt voor het on-demand bekijken van een televisieprogramma. Via de site van de omroep zijn al wel het RTL Nieuws, flitsen uit GTST en beelden uit Idols (via www.idols.nl) beschikbaar. Ook andere omroepen bieden al volop programma’s in streaming media aan, maar een vergoeding is daar nog niet aan de orde.

Deel dit bericht

8 Reacties

Alexander van Slooten

Waarom zou ik al consument tegen betaling een programma eerder willen zien dan het op televisie wordt uitgezonden? Om gniffelend mijn collega's te kunnen vertellen dat ik al weet wat zij vanavond gaan kijken? Omdat ik de avond van uitzending verhinderd ben? Daar hebben we toch laatste een videorecorder voor aangeschaft? Omdat mijn bureaustoel lekkerder zit dan de bank? Nee. Wat mis ik?

Jacqueline

Alexander, Ik ben het volledig met je eens. Betalen voor een product terwijl je deze op een iets later moment gratis kunt bekijken. Het gaat het nergens over. De serie ben ik wel van plan te gaan volgen,maar dan wel via de tv. Kan ik een avond niet dan is er inderdaad altijd de videorecorder nog. Het uitzenden van serie tegen betaling op internet voor deze uitgezonden worden is slechts een nieuwe, maar wel aparte, manier om geld bij de consument uit de zak te kloppen.  Ik kan er dan ik niet met mijn hoofd bij komen wanneer er mensen zijn die zich hiermee inlaten en er daadwerkelijk voor gaan betalen.

atsok

@alexander en jacqueline, Ik vind jullie reacties wat kort door de bocht. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom ik ondanks het feit dat ik een videorecorder heb zou willen betalen voor programma's.  Laat ik hier maar volstaan met het feit dat ik niet altijd weet of er interessante programma's zijn, maar dat je dat pas achteraf hoort. En dan kun je dus wel 20 videorecorders in huis hebben staan, maar daar heb je dus niets aan op dat moment. Overigens zou ik in de meeste gevallen alleen willen betalen als ik het programma kan downloaden en dus niet alleen online kan bewonderen.

Anders Floor

@Alexander:"Wat mis ik?" Je mist de nieuwsgierigheid van een TV-zender naar de mogelijkheden van internet. Ze willen gewoon eens uitproberen wat de respons is en wat de waardering is van degenen die er aan meedoen. RTL zal echt verwachten dat ze met dit project enig financieel gewin mee boeken, maar wie weet levert het informatie op die internet als inkomstenbron in de toekomst waarschijnlijker zal maken.

Yepster

Het zijn de eerste proefballonnetjes die worden opgelaten voordat het echte werk losbarst. Namelijk programma formats die alleen voor internet en voor mobiel gemaakt worden. TV was zal altijd blijven maar de belangrijkheid van het medium zal afnemen en verschuiven richting mobiele devices. De bereidheid te betalen voor programma's via nieuwe media wordt eerst voorzichtig uitgetest. Pay per event is de toekomst, abonnementen gaan op retour. De 24/7 live beelden vanuit het Big Brotherhuis die via de site werden uitgezonden waren de eerste stap op internet, Jong Zuid is de eerste soap voor mobiel. Het medialandschap gaat veranderen…….

A Treur jr

@ Yepster. Het grote werk? Wat mag dat zijn? Multicasting? Internet zal altijd het additionele medium blijven tenzij er vergelijkbare kwaliteit on-line aan geboden kan worden. Zie wel mogelijkheden voor crossmedia. Nokia zet wel een aardige stap met AV over UMTS voor mobiel. Het moment waarop je content wil zien bepaald of je er voor wil betalen, niet de manier waarop. Dat maakt het door jou genoemde Jong Zuid bij voorbaat al kansloos. Wie gaat er nu naar een stripverhaal kijken als je bewegende beelden kan zien. Dit gaat helemaal nergens over. Eerlijk gezegd de MediaRepublic, bedenker van dit moois, op nog niet één succes kunnen betrappen. Het medialandschap gaat zeker veranderen maar de consument bepaalt hoe, Dit is een 'consumer driven market'.

Frans4sure

Eigenlijk is dat RTL gedoe een overbodige actie. Wederom een marketeer die het Internet niet begrijpt. Slot er op en verder dit soort initiatieven negeren.

A Treur JR

Deze discussie wordt ingehaald door de actualiteit waarover ik hier het een en ander heb geschreven. Men zoekt het teveel in lineairen. Het gaat om de additionele waarde van nieuwe media. Niet de extensie van oude! Maar hoe dan ook deze vorm van Video On Demand geeft weer wat hoop.  http://www.venturo.web-log.nl/index.log?ID=289496

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond