Deel dit artikel
-

Samenwerking Microsoft helpt Yahoo aan winststijging

Yahoo zag de nettowinst het afgelopen kwartaal stijgen tot 310 miljoen euro, vorig jaar in dezelfde periode was dit 118 miljoen euro. De winststijging is deels te danken aan de samenwerking die het bedrijf eerder sloot met Microsoft op het gebied van search.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Yahoo presenteerde.

Het partnership werd in juli vorig jaar afgesloten voor de duur van 10 jaar. In deze tijd krijgt Microsoft het exclusieve recht om de zoektechnologie van Yahoo te integreren in de eigen zoekplatformen. Bing is gedurende deze tijd het betaalde zoekplatform voor de sites van Yahoo. De samenwerking hield ook in dat Microsoft Yahoo zou betalen voor een deel van de gemaakte kosten, tot maximaal 150 miljoen dollar, hiervan kreeg Yahoo het afgelopen kwartaal 78 miljoen dollar.

De grote adverteerders wisten in het eerste kwartaal van dit jaar voor display advertenties hun weg weer te vinden naar Yahoo. Ook de verkoop van softwarebedrijf Zimbra aan VMware bracht geld in het laatje.

De omzet van Yahoo steeg met 1 procent naar 1,6 miljard dollar. De verwachtingen voor het volgend kwartaal zijn dat dit bedrag eindigt tussen de 1,6 en 1,7 miljard dollar.

Op het gebied van tekstadvertenties ging het Yahoo iets minder goed af. De inkomsten uit dit deel kenden over het jaar gezien een daling van 14 procent.

Carol Bartz, de baas van Yahoo, nam vorig jaar de scepter over bij het bedrijf en probeert sindsdien het financiële plaatje van Yahoo op te trekken. Al snel na haar aantreden gaf Bartz de opdracht om te onderzoeken de zoekmachine nog tot de kernactiviteiten van Yahoo moet behoren. Yahoo is in de VS de nummer twee zoekmachine na Google.

Op financieel vlak lijkt Bartz de eerste stappen te hebben gezet. Het moet nog blijken of ze het bedrijf nu een groeiende en innovatieve kant op kan sturen.

Bron foto: yodelanecdotal (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond