Samsung: ‘Digitaal voor het eerst belangrijker dan tv’

Televisie is voor het eerst minder belangrijk in het bereik van de GenZ generatie. Dat vertelde Wilko Koning, digitaal content specialist bij Samsung, zojuist op Digital Marketing Live! In de Beurs van Berlage. “Digitaal is nu leidend.”
Koning begon zijn presentatie met voor marketeers zorgwekkende statistieken: 3 miljoen Nederlanders hebben adblockers. 19 procent van jongeren heeft er een voor zijn smartphone, maar liefst de helft van de jongeren gebruikt er ook een voor de laptop. “Het wordt steeds lastiger om jongeren te bereiken.”
Daarom gebruikt Samsung vooral Instagram en TikTok om jongeren te bereiken. Niet met typische merkcampagnes, maar met bijvoorbeeld korte video’s waarin slechts zijdelings een Samsung product is te zien. “We kijken in eerste instantie wat de doelgroep bezighoudt.”
Samsung heeft voor zijn jongste campagne die in februari van start ging vier jonge TikTok-creators uitgedaagd om de nieuwste Gen-Z campagne vorm te geven. Dat leidde tot een muziekvideo waarin de verschillende disciplines van de creators samenkomen.
Sleazy Stereo produceerde een beat op basis van bekende Samsung smartphonegeluiden, waarna de video door gebruikers werd gedeeld en muzikaal beantwoord. Precies het soort interactie dat Samsung wilde bereiken. Koning is zeer content met de metingen die DVJ Insights voor Samsung heeft verricht.
Samen met Blauw Gras werkt Samsung aan een lange termijnstrategie waarin men veel meer wil samenwerken met de nieuwe creatieve generatie.
“We gaan televisie natuurlijk niet vaarwel zeggen,” benadrukte Koning, die moest erkennen dat hij met zijn 31 jaar en twee kinderen zelf geen GenZ meer is, “maar we werken met inspiratiesessies en zo leer je snel bij.”
Foto Peter Boer
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond