Deel dit artikel
-

Samwers steken miljoenen in start-up influencermarketing

Het investeringsfonds van de Samwer-broers, Global Founders Capital, steekt miljoenen euro’s in influencermarketingplatform ReachHero. Met het nieuwe geld moet internationale expansie worden aangeslingerd.

Ook de accelerator Plug and Play van Axel Springer en particulier investeerder Benjamin Bak zeggen hun steun aan ReachHero met de portemonnee toe. Anders dan de opmerking dat het om een zevencijferig bedrag gaat, is niets bekendgemaakt over de omvang van de investering.

Het geld zal agressief worden uitgegeven aan Europese groei. Sinds begin dit jaar is het bedrijf al actief in Engeland. Het ligt voor de hand dat grote landen als Frankrijk, Spanje en Italië of volwassen landen als Nederland, Denemarken en Zweden volgen.

Qua productontwikkeling wordt geïnvesteerd in de onderliggende technologie. Dat is een marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht en de prestaties van afzonderlijke campagnes gemeten en gerapporteerd. Dat is nieuw, dus op historische prestaties kan het team niet bogen. Daardoor is het niet mogelijk om puntige voorspellingen en garanties van campagneresultaten te doen.

De website ReachHero.de laat zien dat de drie oprichters zich vooral richtten op native-advertising en influencermarketing op YouTube. Product placement wordt duidelijk niet gemeden. Dat is een vorm waar adverteerders bij Nederlandse influencers niet meer mee hoeven aankomen, te doorzichtig en relatief effectloos. De Duitse ondernemers zijn van plan hun platform te professionaliseren op het vlak van Instagram, Twitter en Facebook.

In Duitsland claimen Christian Chyzyk, Philipp John en Aaron Troschke, die hun bedrijf in 2014 begonnen, te werken met 3.600 influencers en voor achthonderd bedrijven. Dat zijn vaak partijen in de domeinen Fashion, Beauty, Electronics en Food & Beverage.

Voor adverteerders worden native-advertising en influencermarketing steeds belangrijker om ze via die vormen toegang krijgen tot de jongere doelgroep. Zij bepalen de vorm van de reclames omdat ze doorgaans eigenaar zijn van de kanalen. Platformen als ReachHero brengen het aanbod aan sociale kanalen samen met de vraag van adverteerders.

In Nederland zou de Berlijnse start-up bijvoorbeeld het net gelanceerde platform The Influencer Movement tegenkomen of de relatief oudgediende Influencer Marketing Agency (IMA). Dat staat sinds begin dit jaar onder leiding van Anneke Schogt, die daar haar kennis van social, media, corporate en technologie inbrengt om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast is er het net nieuw gefinancierde Cirqle, gespecialiseerde PR-bureaus en multichannelnetwerken (MCN’s) bij wie adverteerders aansluiting vinden tot socialinfluencers.

Foto: Markus Spiske (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond