Sanoma gaat minder reclame tonen
Sanoma implementeert een nieuwe techniek waardoor het minder internetreclames gaat tonen. De reclames die wel worden getoond, zijn beter zichtbaar en geven betere resultaten.
De uitgever heeft zijn netwerk van websites zodanig geoptimaliseerd dat advertentieposities pas worden ingeladen wanneer ze in beeld verschijnen. Reclame die niet in beeld is, wordt niet geladen en kan dus niet worden gerekend als vertoning. Klinkt logisch, maar niet zelden worden er voor ongeziene reclames wel rekeningen verstuurd.
Na deze optimalisatie van het hele netwerk (smartloading), die net is doorgevoerd, worden er naar schatting 20 tot 25 procent minder reclames uitgeserveerd. Een direct, logisch effect daarvan is dat de viewability op de meeste titels toeneemt, en wel circa 20 procent. De KPI’s verbeteren over het algemeen ‘sterk’, maar desgevraagd hangt Sanoma daar geen loodje aan.
Director Marketing & Advertising Stefan Havik: “Vooralsnog geldt dit alleen voor display en niet op mobiel. We testen verder met native. Videoreclame tussen de content als de inpage ad laadden we altijd pas in op het moment dat deze in beeld komt.“
Naast de genoemde netwerkoptimalisatie biedt Sanoma ook een nieuw ‘high viewable formaat’. De substantial/superheader is een product dat altijd in beeld van de gebruiker is. De uiting wordt geserveerd aan de bovenkant van de site. Op het moment dat een gebruiker scrolt, klapt de uiting in en scrolt deze heel discreet mee. Dit zorgt ervoor dat de uiting altijd in beeld is.
Foto: Mike McCune (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond