Deel dit artikel
-

Sanoma reorganiseert voor snellere digitale transitie

De Europese uitgeverij Sanoma reorganiseert het concern om meer nadruk te leggen op zijn digitale activiteiten. De divisie Trade, waar boekwinkels en bioscopen onder vallen, gaat in de verkoop.

Dat maakte het bedrijf zojuist bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Topman Harri-Pekka Kaukonen (foto) van de Sanoma Group ziet ‘dalende trends in de twintig markten waar we actief zijn’. Hij verandert de structuur van de organisatie in de top om de groei en het resultaat te verbeteren.

Concreet houdt de reorganisatie in dat er per 1 september vanuit zeven bedrijfsonderdelen zal worden gewerkt. Sanoma Media Nederland is er daar, net als België, Rusland en Finland een van. De andere onderdelen zijn Learning, News en Trade. Voor laatstgenoemde wordt naar een koper gezocht. Dick Molman treedt toe tot de executive management group als baas Nederland.

In de dagelijkse leiding van het bedrijf worden twee nieuwe posities gecreëerd. John Martin wordt verantwoordelijk voor Digital Operations. De baas van Customer Market Operations moet nog worden bepaald.

Het wordt Martins taak om de digitalisering van het bedrijf te versnellen. Dat moet leiden tot groei en betere resultaten. Digitale activiteiten moeten in de kern van alle bedrijvigheid terechtkomen.

Sanoma Group zag de kwartaalomzet afgelopen jaar met 28,7 miljoen euro dalen tot 689,7 miljoen euro (-3,6 procent). De operationele winst nam af met 7,7 miljoen euro tot 72,6 miljoen euro (-9,6 procent).

In april won Sanoma Media met John de Mol in Nederland de overnamestrijd om SBS Broadcasting en is daarmee eigenaar van onder meer de televisiezenders NET5, SBS6 en Veronica.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond