Deel dit artikel
-

SAS biedt gratis consultancy na commotie over reclame

Softwarebedrijf SAS heeft besloten tijdelijk gratis consultancy aan te bieden nadat veel commotie is ontstaan rond hun satirische radiocampagne. Daarin suggereert het Amerikaanse bedrijf dat failliete of worstelende ondernemingen als KPNQWest en Konmar die problemen niet zouden hebben gehad als ze de software van SAS zouden hebben gebruikt.

De radiocampagne, die al drie weken draait en nog steeds wordt gevoerd, is exclusief voor Nederland. Daarin zijn KPNQWest, Fokker, Konmar, Sabena en Trabant op de korrel genomen. Sinds begin deze week zijn daar Sport7 en Enron bijgekomen. Op satirische wijze wordt in de spotjes gesuggereerd dat genoemde bedrijven niet in de problemen waren gekomen als zij hadden gewerk met Business Intelligence-software van SAS. Daarmee had het management betere beslissingen kunnen nemen.

Volgens een woordvoerder van SAS Nederland is er intensief gereageerd op de campagne. De site van SAS Nederland trok 700 procent meer bezoekers dan in dezelfde periode van vorig jaar. Ook kreeg het bedrijf een twintigtal telefoontjes, waarvan een deel van verontwaardigde mensen. "Een aantal daarvan was van de bedrijven uit onze commercials", aldus de woordvoerder. Hij wil geen namen noemen.

SAS Nederland ontkent dat het bedrijf geschrokken is van de commotie. Toch besloot de softwaremaker plotseling gratis consultancy-services aan te bieden om "bedrijven de helpende hand toe te steken". De woordvoerder van SAS: "We hebben een budget van 100.000 euro om twintig à dertig bedrijven een workshop van een dag of enkele dagen te geven." Er hebben zich al belangstellenden daarvoor gemeld, maar de woordvoerder wil niet zeggen welke.

Niet alleen de genoemde bedrijven mogen deelnemen aan de workshops. Wel moeten de ondernemingen afkomstig zijn uit de doelgroep van SAS, dat vooral werkt voor grotere bedrijven, in Nederland onder meer de ING Group, KPN en Wehkamp. SAS heeft overigens wereldwijd met 9,9 procent het grootste deel van de BI-markt in handen. In de Benelux moet het echter Business Objects voor zich laten.

Eén van de boze ondernemingen is Laurus

Deel dit bericht

6 Reacties

Wessel Vasen

Het is een buitengewoon flauwe radiocampagne waarin men net doet of de luisteraar gek is. Bij 'de' doelgroep zal dit naar mijn mening niet het voor SAS gewenste resultaat hebben; veel te doorzichtig. Is dit soms van het hetzelfde bureau als "de Managers Blues? Iets te veel te managen" spotjes van Ernst & Young want daar zit dezelfde denkfout in. Na deze eerste miskleun doet SAS er nog eens een schepje bovenop door het aanbieden van zogenaamde "gratis consultancy-services". Net als of deze dienst geen enkele economische 'waarde' heeft. Neem je eigen organisatie en product/dienstverlening nu eens serieus! Tijd voor bezinning bij 'de' afdeling marketing denk ik zo.

Johan Notenboom

Wat een goed idee: Nederland wakker schudden met de commercials. Waarschijnlijk is het overgrote deel van de luisteraars wel op een bepaalde manier gecharmeerd van van de commercial (ik wel). Degene die dat niet zijn, bied je een gratis workshop aan. Hier zet je sales mensen neer met een goed verhaal die net, zongebruind, terug zijn van vakantie en hoppa, goodwill en potentiele omzet kweken! Schitterend concept. Goed gevonden en ik weet zeker dat dit ook de gedachte was achter de hele campagne. Powerpoint sheets lagen reeds op de beamer.

Ron Hermans

De vaststelling dat "SAS heeft overigens wereldwijd met 9,9 procent het grootste deel van de BI-markt in handen. " lijkt mij niet gefundeerd. Kijk de cijfers van door onafhankelijke onderzoekers als Gartner en Meta Group erop na, dan is Business Objects 1st en dan volgen er nog enkele partijen en dan pas SAS. Dat SAS monopolist is op het gebied van data analyse voor de pharma industrie is slechts te danken aan de FDA (Food & Drugs Admministration) verplichting voor toelating van nieuwe medicijnen in de US. Iets meer journalistieke voorzichtigheid lijkt mij geboden.

Stefan

Triest dat SAS alleen reclame kan maken door andere zwart te maken. Ik heb me verbaasd over de radio-commercial. Nooit geweten dat het wettelijk mag om in NL reclame te maken door andere (bij naam genoemde) bedrijven zwart te maken. Of dit nu grappig is of niet, het is niet professioneel. Ik zou bij SAS niks aanschaffen.

Louis Hoeks

Naschrift redactie. De reactie van Ron Hermans over "journalistieke voorzichtigheid" lijkt me geen hout snijden, tenzij hij kan aantonen dat het IDC-onderzoek (waar in het artikel direct naar wordt gelinkt) minder onafhankelijk is dan die van de concurrenten van Gartner en de Meta Group. Louis HoeksRedactie Emerce

Henk Jekel

Hele goede actie: opvallend, provocerend en kennelijk duidelijke respons genererend! Kortom: de droom van elke (direct) marketeer. SAS lijkt van stoffige statistiekenclub een echte "business driven company" te worden. Kan ook niet anders met kapitein Huub aan het roer! Wat mij betreft: ga zo door!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond