Scherpe afname van etail-omzet VS

De online omzet op de Amerikaanse business-to-consumer (b-to-c) markt is in het eerste kwartaal scherp gedaald. Normaal gesproken komt er na de feestdagen van december altijd een dip, maar dit jaar loopt de totale omzet terug met bijna twintig procent. In het eerste kwartaal werd in totaal bijna zeven miljard dollar omgezet. De cijfers komen van het Amerikaanse ministerie van EZ.
De feestdagen van 2000 waren de beste die het web tot nu toe gezien heeft in de VS; toen steeg de omzet met 35,6 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De daling die nu zichtbaar is geworden, is verreweg de grootste sinds de overheid de online verkoop meet. Overigens daalde ook de offline retail-omzet: Hier was echter een daling van 'slechts' 10,6 procent te zien, en dat cijfer kwam voor het eerste kwartaal uit op 765 miljard dollar. Hierdoor maakte de online omzet minder dan een procent uit van de totale retailverkoop.
Toch moeten de onderzoekscijfers met een korreltje zout worden genomen. De overheid baseert haar cijfers weliswaar op de resultaten van 12.000 retailers, maar verkoop van vlieg- en conterttickets zijn er niet in opgenomen. Deze categorieën zijn in de VS wel een grote hit op het web.
Vergeleken met dezelfde periode in 2000 is er wel een aardige stijging zichtbaar. Toen werd er 5,2 miljard dollar omgezet op het web, dat is 33,5 procent minder dan nu. Toen vormde de web-omzet 0,7 procent van de totale retail-omzet in de VS.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond