Selektvracht wordt DHL Parcel

Pakkketbezorger Selektvracht verandert zijn naam in DHL Parcel. Vanuit dit internationale merk wil moederbedrijf Deutsche Post DHL zijn innovatieve diensten over heel Europa uitsmeren.

Dat laat de toelichting op de kwartaalcijfers zien die zojuist werd gepubliceerd. “We willen onze dominante marktpositie op het gebied van e-commercelogistiek geleidelijkaan uitrollen naar andere gebieden”, waaronder Nederland, België en Polen.

DHL is een van de innovatiefste grote pakketbezorgers van het moment. In Duitsland installeerde het een kleine drieduizend pakketautomaten bij invalswegen van woonwijken. Die doen hetzelfde wat de buren nu doen: pakjes voor je aannemen. Sinds deze week kunnen Duitsers dit soort kasten, in het klein, ook voor hun voordeur zetten.

In Nederland is het bedrijf ook actief onder de naam Selektvracht maar, zoals Twinkle constateert, die naam gaat met pensioen en wordt vervangen door DHL Parcel. Het domein Selektvracht.nl is nog wel actief, maar hij stuurt bezoekers door naar DHLParcel.nl.

Sinds 1 januari beschouwt DHL – logistiek gezien – naast Duitsland ook Nederland, Tsjechië, Polen, België en India als thuismarkt. Deze activiteiten zijn bij elkaar gebracht in het bedrijfsonderdeel ‘The Post – Ecommerce – Parcel’. Deze tak was afgelopen kwartaal goed voor een omzet van 1,3 miljard euro (+4,2 procent) op een totaal van vier miljard euro.

15 Reacties

Binnenkort ook brievenpost, huidige DFY pakketen duren nu 2-3 werkdagen en dat gaat naar 1-2 werkdagen. Als ze de prijzen voor pakketen post nog iets verlagen is PostNL zo weg van de markt.

Veel betere naam dan Selektvracht met een k..

Nu nog de logistieke doorstroom verbeteren. Goedkoop en herkenbaar is veel waard maar als klanten in China tot 10 weken op een pakket moeten wachten tijdens drukke periodes (en soms een bestelling van 4 weken later EERST ontvangen) dan is er nog veel werk aan de winkel. Vooral als DHLForYou (wat al de koepel was waar Selektvracjht onder viel) aangeeft bij verzending dat de normale overkomsttijd 9 (!!!) werkdagen is…
Alles bij elkaar genomen kan het alleen maar beter worden maar het lijkt erop dat de luchtvloot drastisch uitgebreid zal moeten worden om te blijven bekoren klanten betalen nu al graag bij om toch maar met PostNL te verzenden.

Helaas is een nieuw labeltje over de oude bedrijfsnaam plakken niet gelijk een garantie voor verbetering. Zeker in het geval van Selektvracht is het behoorlijk bedroevend gesteld, met alles eigenlijk.

Pakjes worden niet aangeboden en dan na dagen/weken zonder bericht ligt er ineens een briefje in de bus dat je voor de derde/vierde keer niet thuis was (zelfs al was je wel thuis) en dat het pakket terug naar afzender is. Ook niet bij uitzondering weet Selektvracht te melden dat het pakket is afgeleverd, terwijl je niets hebt ontvangen. Soms is er dan zelfs (volgens Selektvracht natuurlijk) voor getekend. Niet incidenteel verdwijnen pakketjes ook compleet en weet Selektvracht even helemaal niet waar het over gaat.

De wijze waarop Selektvracht door de jaren heen het bezorgingspersoneel van financiële compensatie voor geleverde diensten heeft voorzien, verklaart een hoop waarom pakketjes niet worden afgeleverd, zijn verduisterd en/of verdwijnen. Maar dat is een ander verhaal (al valt er genoeg over terug te vinden op het internet) Hans Klok kan hier nog een hoop van leren.

Als ik 1 woord zou mogen gebruiken voor de diensten en service van Selektvracht, dan is het “wanprestatie”. Maarja, om je bedrijf die naam op te spijkeren is niet de meest verstandige keuze qua marketing. Als alternatief is dus blijkbaar gekozen om DHL als stempel te gebruiken in de hoop dat men niet zo snel de link zal leggen naar wat er daadwerkelijk onder de motorkap zit. En het werkt,.. al is het effect tijdelijk.

Ook ik wist aanvankelijk niet dat Selektvracht zich vermomd had als enigszins respectabele koeriersdienst. Nadat het afgelopen twee weken ineens twee maal fout ging met een DHL zending, daar waar het voorheen al 2 jaar foutloos ging met DHL zendingen, kwamen er toch wat vragen naar boven drijven. De titel van bovenstaand artikel verklaart een hoop. Neen, het verklaart alles.

Als consument heb ik inmiddels dus afscheid genomen van DHL. De onderneming waarvoor ik werkzaam ben zal op korte termijn hetzelfde traject volgen. Relaties met klanten worden op het spel gezet door een koeriersdienst als Selektvracht, herstel “DHL Parcel”, in de arm te nemen. Jammerlijk besluit van DHL om hier de naam mee te laten vervuilen.

Ligt aan de bezorgers, er zijn ook hele goede bezorgers, ik weet waar ik over praat!!!

Eveneens heb ik slechte ervaring met Selekvracht en goede ervaring met DHL. Niet wetende dat Selektvracht vermomd zit onder DHL parcel. Voor mij geen DHL parcel meer.
Helaas ben ik er wel ingetrapt dit keer. Geen DHL parcel meer voor mij.

Jammer dat Wehkamp zaken doet met Selectvracht. Het opgeven van de gewenste bezorgtijd is redelijk zinloos als men gewoon NIET langs komt en ook GEEN briefje in brievenbus deponeert terwijl men dat wel gedaan zegt te hebben. Je zit simpelweg voor niets thuis te wachten.

Ik herken mij totaal niet in het beeld dat uit de reacties naar voren komt. Overal waar gewerkt wordt, gaat wel eens iets fout.
Op het depot waar ik werk, wordt alles gedaan om geschetst beeld te voorkomen.
Het liefst worden ALLE pakjes afgeleverd ( geen tweede keren dus) . Een briefje in de bus is een must en een kleine moeite…….

Nu voor de tweede keer thuis gebleven, met de vorige niet thuis code bij de hand checkend of de bezorger nog wel onderweg is. Tien minuten nadat ik voor de laatste keer gekeken had (en thuis voor het raam zit te kijken) zegt ie ineens dat ik niet thuis ben
Ik gebeld met de klantenservice en die zeggen dat het dezelfde bezorger is geweest en nadat ik gevraagd heb of hij niet gebeld kon worden aangezien hij is 10 minuten niet heel ver gekomen kan zijn blijken zij geen telegoonnummer van hem te hebben. Klacht ingediend en gevraagd of hij eventueel nog voor 6en bezorgd kan worden en ze ging het erbij zetten maar kon niks garanderen
Belachelijk dit! Heb voor de bezorgtijd nog 2 uur vrijgenomen van mijn werk!!!!

Ook erg slechte ervaringen met Selektvracht. In iets meer dan een maand moesten ze hier drie keer een pakketje bezorgen en tot twee keer toe hebben ze het zodanig weten te beschadigen dat het retour afzender ging. Daarbij ging het 1 keer om een spijkerbroek en een grote kartonnen enveloppe….hoe krijg je het voor elkaar.

Alle andere koeriers leverden wél 100% van de bestellingen netjes op tijd af.

Een pakje van Hema verstuurd van 10 december, niets ontvangen tot nu !!!!

Selektvracht mag het wel wat beter gaan doen…..wacht al 8 dagen op een pakketje….bij TNT als je b.v. dinsdags wat verstuurd heb je het op de woensdag.

Ik heb al TIG keer het track&trace nummer ingetoetst maar steeds krijg ik als reactie: ongeldig zendingsnummer.
Jammer dat VD.nl niet gewoon met Post.nl werkt.

Ook ik heb zeer slechte ervaring met de bezorg service van Selectvracht / DHL Parcel???

Bij ons in Raalte rijd er een manneke rond met een blauwe auto die het maar erg lastig vindt om aan te bellen (want dat kost tenslotte tijd.
Daardoor is er in het verleden al regelmatig een pakket naast/achter de vuilnisbak die op het plaatsje voor de deur staat ontdekt wat eigenlijk “gewoon” aan de deur uitgereikt had kunnen worden omdat er ECHT iemand thuis was.
Daardoor is er in het verleden ook wel eens een pakketje verdwenen omdat een krante bezorger een doos zag staan op de vuilnisbak waarvan hij dacht dat dit afval was en hij het doosje wel kon gebruiken.

Tot mijn verwondering ontving ik j.l. dinsdag een pakketje van mijn buurvrouw omdat ik blijkbaar niet thuis was.

Onze bezorger (uit het blauwe autotje) had wederom niet de tijd genomen om aan te bellen, hij zag niemand in de kamer “dus je bent er niet” en wat bleek er zat een sticker op de doos dat er al een dag eerder een bezorger was geweest maar ook niemand thuis. EN ZONDER BERICHT DAT ER EEN AANBIEDING NIET WAS GELUKT IN DE BRIEVENBUS.

Dus voor mij einde DHL parcel. en als DHL het niet zelf meer gaat regelen ook geen DHL meer.

Helaas weer terug naar PostNL (ook niet alles maar Selectvracht is 10x NIETS

Ik werk sinds mei voor DHL Parcel, via een Gouds depot (Gouwe Koeriers), dat is gekoppeld aan Selektvracht, wat tegenwoordig dus DHL For You is. Ja, het is een zooitje. Maar DHL is bezig met een grote schoonmaak. Er zijn al ontslagen gevallen en omdat DHL ons een aantal nieuwe auto’s heeft geleverd, kunnen we beter ons werk doen. Voorheen reden alle koeriers met hun (vaak ongeschikt voor dit werk) privé auto’s. Het is dus niet alleen een naamsverandering. Er is werk aan de winkel, maar is zie al verbetering ten opzichte mijn eerste dagen.
Wij worden betaald per afgeleverd pakket, dat kan sommige koeriers ertoe leiden de regels te schenden, ikzelf doe het ook. Wij mogen bijvoorbeeld geen pakketten in tuinen en schuren achterlaten, ongeacht briefjes op deuren etc.. Maar in een gebied waar ik het veilig acht en als er een deur open is, laat ik het pakketje gewoon achter. Klant blij, ik m’n centen. Een pakket op “niet thuis” zetten verminderd de opbrengst voor de volgende poging, die vaak niet eens door mijzelf wordt gedaan. Maar wij hebben tot nu niet gestaakt, iets wat niet van de PostNL koeriers gezegd kan worden. Zij krijgen per stop betaald en krijgen dus een schijntje voor adressen waar meerdere pakketten tegelijk geleverd moeten worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug