Deel dit artikel
-

Shazam: 300 miljoen gebruikers, schuift naar tv

De mobiele app Shazam won afgelopen half jaar weer vijftig miljoen gebruikers en ging daarmee over de driehonderd miljoen in totaal. Het bedrijf gaat zich steeds meer richten op merken en televisieadverteerders.

In de komende weken publiceert Shazam nieuwe software voor tablets die op iOS en Android draaien. Daarmee speelt het in op het toenemend gebruik van tablets tijdens het televisie kijken. Het bedrijf maakt in Barcelona op het Mobile World Congress bekend dat het driehonderd miljoen gebruikers heeft, waarmee het zich kan meten met grootheden als Twitter, Facebook en Google+.

Met een kleine opmerking worden Shazams intenties voor de toekomst duidelijk. Het bedrijf wil geld gaan verdienen aan tv-adverteerders, veelal de internationale merken.

‘Het nieuwe design van de tabletsapplicaties nodigt meer uit om te zien welke tv-programma’s andere gebruikers kijken en welke muziek ze luisteren. Shazam for TV Advertising is gebruikt bij tweehonderd reclamecampagnes door 140 merken in meer dan een dozijn landen op verscheidene continenten. De secondscreentoepassing is vooralsnog enkel beschikbaar in Amerika en Engeland.’

In de VS testte Toyota tijdens de Super Bowl vorig jaar of en hoe de interactieve koppeling tussen telefoon en tv werkt.

Dat leidde naar deze landingspagina:

Het Londense Shazam haalde met twee financieringsronden 32 miljoen dollar kapitaal op bij investeerders.

Foto: MonkeyMyshkin (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

Jeroen Mol

In plaats van geluidherkenning is beeldherkenning ook mogelijk. Als je de app Xpose visual search gebruikt om bijvoorbeeld de commercial van VW The Force of Bavaria Charlie Sheen reborn scant, dan krijg je de ook de juiste content te zien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond