Deel dit artikel
-

Sinterklaas brengt webwinkels 400 miljoen omzet

Webwinkels profiteren sterker van de komst van Sinterklaas dan verkopers in de fysieke winkelstraten. Uit onderzoek blijkt dat de goedheiligman wekelijks 73 miljoen euro in het laatje van webwinkeliers strooit.

Blauw Research bekeek voor belangenvereniging Thuiswinkel.org hoe de online omzetten zich in november ontwikkelden in de aanloop naar de komst van de kindervriend. De Rotterdamse vorsers constateerden dat Nederlanders deze weken tussen de 350 en 400 miljoen euro online uitgeven aan cadeaus.

Door het jaar heen bedraagt de weekomzet bij de ondervraagde groep 53 miljoen euro. Sinds 1 november ligt dat peil echter op 73 miljoen euro, een toename van 38 procent

De sinterklaasperiode is daarmee verantwoordelijk voor 6 procent van de omzet van Nederlandse webwinkels. De gezamenlijke omzet komt naar verwachting namelijk op 6 miljard euro uit.

Opvallend is dat de totale detailhandel in Nederland in deze periode, dus ook in de fysieke winkelstraten, juist fors lager ligt. De omzet ligt tussen de 7 en 8 procent lager op 450 miljoen euro. Online maakt daar een kleine tien procent van uit.

Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.

De top vijf van online Sinterklaascadeaus bestaat uit:??

  1. Kinderkleding
  2. Mobiele telefoon
  3. MP3-speler
  4. Navigatieapparatuur
  5. Digitale camera

In de VS stegen de digitale omzetten rondom ‘cyber monday’, wat het begin van de decembermaand markeert, met 5 procent ten opzichte van vorig jaar.

Foto: celesteh (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Arjan van O

Als de Sinterklaasomzet in de genoemde periode (> ??n maand), goed is voor 6 procent van de totale Nederlandse webwinkelomzet, dan heeft de Goedheiligman een negatief effect op de bestedingen .. Wat de detailhandelsomzet betreft: die ligt naar verwachting 450 procent h?ger dan in iedere andere week. Deze meeromzet ligt volgens Thuiswinkel.org dan weer 7 tot 8 procent lager dan vorig jaar.

Maurits

Wel praktisch om dezelfde grootheden te vergelijken, voordat je met zo'n bericht komt. Cruciaal punt in dit verhaal is namelijk assortiment. Meet je de fysieke winkels in speelgoed en/of entertainment, die komen in deze weken tot dubbele en hogere omzetten van een normale week. Dus vergelijk je die met de cijfers van de webshops tja dan doen de webshops het dus relatief veel slechter dan de bricks!Aangezien in de bricks wereld mode ??n van de grootste partijen in de totaalomzet is, in tegenstelling tot bij de webshops dan is het verhaal direct duidelijk. Dus redactie het is heel interessant hoe de click/bricks zich ontwikkelen, maar kom dan wel goede cijfers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond