Site DePers vandaag ook uit de lucht

De website van het gesneuvelde gratis dagblad DePers gaat vandaag ook uit de lucht. Op welk tijdstip dat gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
‘Vandaag gaat de site op zwart, dus lees nog snel de mooie verhalen’,twitterde de redactie vanochtend bij wijze van afscheid.
Op de site zal een overzicht van nieuws van diverse Nederlandse kranten worden getoond, verzorgd door Symbaloo. De Pers is vijf jaar lang nieuwspartner geweest van startpagina Symbaloo.
De redactie gaat onderzoeken of een doorstart mogelijk is. De actie RedDePers.nl heeft 11.000 reacties opgeleverd van abonnees die willen betalen voor een papieren of digitale editie. Dat zou te weinig zijn voor een gezonde exploitatie. Eerder deze week was de digitale doorstart nog ‘voor de helft zeker’.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Wouter Hulst
06:51 – nu dus. Jammer.
Peter Luit
Het advertentie- en daaruit volgend het businessmodel waren niet in orde. Het communicatie- en distributiemodel daarentegen wel. De afhankelijkheid van adverteerders is vooral een kwestie van een krampachtige keten met advertentie- en mediabureaus als kostenpost tussen adverteerders en uitgevers.
De tijd voor gewone platte advertenties mag dan nog wel niet voorbij zijn, het is wel tijd om het advertentiemodel meer ten dienste te stellen van de consument, door ook op dit gebied relevante content te leveren, welke de consument wil. En dat kan met mobiel prima worden gerealiseerd. De adverteerder krijgt de rol van content leverancier (hetgeen vele overigens nu al doen op eigen platformen) en bieden dus naast platte advertenties voor print, relevante gewenste commerciële content voor mobiel. De consument stelt zelf in wat hij of zij wil ontvangen. Daarbij is de kans op conversie aanzienlijk groter.
In dat model is er geen plaats voor advertentie- en mediabureaus. De uitgever doet rechtstreeks zaken met de adverteerder en leidt deze ook op om relevante content te produceren.
De consument krijgt zowel redactioneel als commercieel het heft in handen. Natuurlijk wil deze wel verrast blijven worden met breaking news. Want alles moeten kiezen en filteren is teveel gevraagd.
Het achterliggende businessmodel is net zo vernieuwend als het advertentiemodel. De adverteerder krijgt inzicht in aantallen geïnteresseerden voor een bepaald product of dient. Registratie van ‘lezen’ of ‘actie’ wordt rechtstreeks afgehandeld met adverteerders. De kosten per maand worden gerelateerd aan het bereik en het belang. De consument kan – dat hoeft niet – worden beloon met credits waarvoor redactionele content kan worden aangekocht.
Er zijn dus wel degelijk nieuwe modellen mogelijk om uitgeven van redactionele content op tablets te combineren met een renderend advertentie- en businessmodel voor mobiele toepassingen.
Klaas Samplonius
Helaas op zwart 🙁