Deel dit artikel
-

‘Slechte merkherkenning op Internet’

Volgens een onderzoek van marktonderzoeksbureau The Strategis Group zijn adverteerders op Internet niet gericht op het bouwen van een sterke merknaam. De belangrijkste Amerikaanse merken adverteren niet eens op de top 50 websites. Met de merkherkenning is het eveneens slecht gesteld op Internet.

In het Net Presence-onderdeel van het rapport Advertising on the Internet 1999 werden 6.972 advertenties op de 50 meest bezochte websites onderzocht. Deze banners van meer dan 700 adverteerders in 39 aparte categorieën werden beoordeeld op de mate van zichtbaarheid op Internet.

Online boekwinkels Amazon.com en Barnes & Noble kregen de hoogste Net Presence Rating, maar grote Amerikaanse bedrijven als Wal-Mart, Pepsi, Coke Classic en Burger King bleken niet eens te adverteren op de top 50 websites. Volgens internetconsultant Jeff Moore van Strategis is dit een teken dat webvertising nog in de kinderschoenen staat: 'Er zijn niet meer advertenties voor consumentengoederen als voedsel en persoonlijke verzorgingsproducten dan voor online casino's.'

Het geïntegreerde onderzoek Consumer Advertising Survey onder 403 internetgebruikers leverde evenmin positieve resultaten op. Meer dan de helft van de internetgebruikers klikte in een week op geen enkele banner, terwijl 40 procent zich geen advertenties op Internet kon herinneren. Hoger opgeleide en welgestelde surfers klikten minder vaak op banners, maar onthielden de advertenties beter. Amazon.com voerde de lijst aan met adverteerders die wel werden herkend.

Bron:
CyberAtlas

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond